Mark Deuze, UvA-hoogleraar Mediastudies merkt op dat de bedrijven nu inzien dat de klant het aanbod ook op een emotionele manier wil beleven. En de juiste combinatie van artikelen, of liedjes, luistert nauw. Als voorbeeld geeft de hoogleraar de playlist van Spotify. Waar je soms naar een liedje luistert dat een bepaalde snaar raakt, maar waar je direct bruut uit wordt gehaald door het daaropvolgende liedje dat er totaal niet bij past. Een mens zou dit beter hebben geselecteerd.
Vertrouwen
Algoritmes maken dus fouten, maar mensen ook. NRC haalt onderzoek van de University of Pennsylvania aan dat liet zien dat we nog steeds meer vertrouwen hebben in het menselijk oordeel, zelfs als we bewijs hebben gezien dat het algoritme betere keuzes maakt. Als het algoritme eens een foutje maakt is dit gevoel nog sterker.
Mensen maken het verschil
Dat veel techbedrijven nu mensen inzetten om de content optimaal te maken, wil niet zeggen dat algoritmes gefaald hebben aldus NRC. Sterker nog, algoritmes kunnen niet veel beter worden, dus is het aan de mensen om het verschil te maken.