De behoefte aan AI-tools is onder werknemers toegenomen. Ook nemen werknemers steeds vaker zelf het initiatief in plaats van te wachten op besluitvorming van bovenaf. We zijn daarom nu aanbeland bij het lastige deel van elke technologische revolutie: de overstap van experimenteren naar implementeren aldus Director Benelux Talent Solutions bij LinkedIn. Ze licht de stappen toe die je organisatie kan nemen om AI effectief te integreren.

De data liegen er niet om: 2024 is het jaar waarin AI op de werkvloer echt realiteit wordt. Het gebruik van generatieve AI is in de afgelopen zes maanden enorm toegenomen, blijkt uit het 2024 Work Trend Index rapport van Microsoft en LinkedIn. Maar liefst 67% van de Nederlandse kantoorwerkers gebruikt AI regelmatig voor hun dagelijks werk. Opmerkelijk is dat 88% dit doet met AI-tools die ze zelf ‘meenemen’ naar hun werk en niet door de organisatie worden aangeboden. Dit fenomeen, ook wel ‘Bring your own AI’ genoemd, laat zien hoe groot de behoefte aan AI-tools is onder werknemers. Het signaleert ook een verschuiving in de dynamiek op de werkvloer: werknemers nemen steeds vaker zelf het initiatief in plaats van te wachten op langdurige besluitvorming van bovenaf. We zijn daarom nu aanbeland bij het lastige deel van elke technologische revolutie: de overstap van experimenteren naar implementeren.

Het onderzoek laat zien dat 74% van de Nederlandse managementteams erkent dat hun bedrijf AI moet adopteren om concurrerend te blijven. Echter, meer dan twee derde (68%) van hen maakt zich zorgen over het ontbreken van een helder plan of visie voor de implementatie van AI binnen hun organisaties. Dit gebrek aan richting kan de concurrentiepositie van organisaties ondermijnen. Bedrijven die nu actie ondernemen en strategisch investeren in AI en de bijbehorende vaardigheden, hebben een sterke voorsprong.

Stappen om AI effectief te integreren

Er zijn verschillende stappen die jouw organisatie kan nemen om AI effectief te integreren:

  • Allereerst is het belangrijk om te identificeren welke functies binnen je bedrijf het meeste baat hebben bij AI. Begin met de implementatie van AI-tools en trainingen in deze gebieden. Dit zorgt voor een gerichte en efficiënte adoptie van AI-technologieën.
  • Daarnaast is het essentieel om een cultuur van experimenteren te creëren. Moedig je medewerkers aan om met AI te experimenteren en hun kennis te delen. De veelgebruikers van AI in Nederland zijn namelijk 31% vaker geneigd om regelmatig te vragen welke AI-prompts hun collega’s nuttig vinden en 53% meer geneigd om te experimenteren met verschillende toepassingen van AI, wat hen productiever en efficiënter maakt. Organisaties die deze mentaliteit stimuleren, zullen de vruchten plukken van hun AI-investeringen.
  • Heldere communicatie is ook cruciaal. Maak de transitie onderdeel van je change management en communiceer dat AI een aanvulling is op het werk, geen vervanging. Dit helpt om eventuele angsten weg te nemen en de acceptatie van AI te vergroten.
  • Verder is investeren in AI-opleidingen van groot belang. AI-skills worden steeds belangrijker en het is cruciaal om te investeren in de training van je personeel. Denk aan (online) trainingen, mentorprogramma’s en cross-functionele projecten aan om de AI-vaardigheden van je medewerkers te versterken. Zo voegen we +/- 60 nieuwe trainingen per week toe aan de inmiddels 22.000 LinkedIn Learning trainingen. Daar zitten meer dan 800 AI-cursussen bij, bijvoorbeeld hoe je AI-vaardigheden kunt vergroten.Ook zijn we begonnen met het testen van de mogelijkheid om onmiddellijk gepersonaliseerd praktisch advies te krijgen van toonaangevende zakelijk leiders en coaches op LinkedIn Learning, allemaal aangedreven door AI. De antwoorden die je krijgt zijn ingegeven door experts en vertegenwoordigen een mix van inzichten die zijn afgestemd op de unieke behoeften van elke gebruiker. Hoewel menselijke professionele coaches van onschatbare waarde blijven, bieden deze tools een goed startpunt.
  • Ook voor recruiters kan het implementeren van AI veel voordelen opleveren, volgens recent onderzoek van LinkedIn. De belangrijkste voordelen die zij zien in het gebruik van generatieve AI zijn dat het makkelijker en sneller wordt om functiebeschrijvingen te maken (61%), het automatiseren van taken waardoor je meer tijd kunt besteden aan werk dat meer voldoening geeft (43%) en het verbeteren van de algehele productiviteit (41%). En sinds de lancering van AI-assisted berichten in mei 2023, zagen recruiters die de tool gebruiken een 40% hogere InMail-acceptatiegraad van werkzoekenden en de reacties van kandidaten zijn ook 10% sneller.

De bevindingen uit het 2024 Work Trend Index rapport en het Future of Recruitment rapport benadrukken de urgentie van een gestructureerde aanpak voor de adoptie van AI. Bedrijven die nu investeren in AI-tools en opleidingen, en een cultuur van continu leren bevorderen, zullen een voorsprong nemen op de concurrentie. Het is tijd om van experimenteren over te gaan naar strategische implementatie en de vele mogelijkheden van AI te omarmen.