Thuiswerkers zijn zich zelden bewust van de risico´s aldus de onderzoekers. Zo verstuurt 50 procent van de respondenten werkdocumenten via het persoonlijk e-mailabonnement. Daarnaast laten thuiswerkers bedrijfsgegevens regelmatig in en om het huis slingeren (29 procent). En gooit 19 procent van hen werkgerelateerde documenten weg met het huisafval. Een op de tien (11 procent) werkt weleens vanuit een horecagelegenheid, of maakt gebruik van een onbeveiligd wifi-netwerk om werkgerelateerde documenten te versturen (7 procent).
Adviezen voor informatieveiligheid
Elk van deze gedragingen stelt informatie bloot aan risico’s van dataverlies of privacy-overtreding en kan verstrekkende gevolgen hebben voor de omzet en reputatie van het bedrijf. Daarom vijf adviezen die helpen het informatiebeleid door te trekken voorbij de poort en firewall:
1. Zorg voor duidelijke en praktische beleidsmaatregelen voor thuiswerkers, zoals het verplichte gebruik van het zakelijke e-mailaccount, en het gebruik van beveiligde netwerken.
2. Maak duidelijk welke informatie nooit de beveiligde bedrijfsomgeving mag verlaten. Werken vanuit huis is mogelijk, maar niet voor elke functie en met alle informatie.
3. Verstrek daartoe geschikte IT-apparatuur en een toereikende infrastructuur, maar maak duidelijk dat de zorg voor bedrijfsinformatie en het retourneren van documenten bij de medewerker blijft liggen.
4. Zorg voor regelmatige trainingen en bijscholing van medewerkers over het informatiebeleid en de richtlijnen, en zorg ervoor dat deze regelmatig worden aangepast zodat ze van toepassing blijven.
5. Zorg ervoor dat de medewerkers altijd beveiligde toegang hebben tot het bedrijfsnetwerk. Dit betekent dat ze documenten veilig kunnen verzenden en ontvangen en geen vertrouwelijke papieren hoeven af te drukken, mochten zij die thuis nodig hebben.