Meer dan de helft van de IT-professionals hecht meer waarde aan de technische geschiktheid van HR-software dan aan de tevredenheid van de HR-afdeling. Dit roept vragen op over de rol van beide teams in de keuze van software en de impact van deze dynamiek op de organisatie.

Maar liefst 52 procent van de IT-professionals vindt het belangrijker dat HR-software technisch goed past binnen de organisatie dan dat de HR-afdeling tevreden is met de keuze. Dit blijkt uit onderzoek van HR-dienstverlener Visma | Raet, uitgevoerd onder meer dan 500 IT-professionals betrokken bij de aanschaf van HR-software.

34 procent van IT-professionals geeft aan te weinig kennis van HR-processen te hebben om een goede afweging te maken bij de softwarekeuze

IT’ers lijken de mening van HR-professionals te negeren, mogelijk omdat ze denken dat HR-collega’s onvoldoende IT-kennis hebben om een goed oordeel te vellen; 51 procent van de IT-professionals bevestigt dit.

Tegelijkertijd geeft 34 procent van de IT-professionals aan zelf te weinig kennis van HR-processen te hebben om een goede afweging te maken bij de softwarekeuze. Hierdoor vrezen ze weerstand; 23 procent voelt zich terughoudend bij het voorstellen van nieuwe software. HR-professionals kunnen bovendien niet zomaar zelf software aanschaffen, want 80 procent van de IT’ers stelt dat de HR-afdeling hiervoor toestemming van IT nodig heeft.

Prioriteit van HR-software

De waarde die IT’ers aan HR-software hechten, lijkt te verschillen. Een op de vijf IT-professionals (21%) beschouwt deze software als een van de minst belangrijke in de organisatie, terwijl 67 procent het daar niet mee eens is.

Lees ook: HR en IT goed laten samenwerken, hoe doe je dat? ‘Zorg dat beide afdelingen één aanspreekpunt hebben’