Generatieve Artificiële Intelligentie gaat de leer- en ontwikkelwereld op z’n kop zetten. Daarvan is Homam Karimi overtuigd. “Generatieve AI is een gamechanger. Het is een vorm van AI die je in staat stelt om opdrachten te geven of vragen te stellen, en ‘bam’ – je genereert automatisch teksten, afbeeldingen, audio, wat je maar wilt, zonder dat je een regel code hoeft te schrijven. Alsof we een black box openen”, zegt Karimi.
‘Generatieve AI geeft een boost in de kwaliteit van de gecreëerde content en meer tijd om je te concentreren op taken die echt waarde toevoegen’
Generatieve AI stelt iedereen in staat om de kracht van technologie in het werk te benutten – en dat geldt zeker voor L&D-professionals en kennisexperts binnen organisaties. Het resultaat is volgens Karimi een boost in de kwaliteit van de gecreëerde content en meer tijd om je te concentreren op taken die echt waarde toevoegen.
Bij Learning & Development komen heel veel operationele en administratieve taken om de hoek kijken. Deze taken zijn vaak saai en tijdrovend, waardoor L&D-professionals niet toekomen aan dat waar hun hart echt sneller van gaat kloppen: talent laten groeien. Daarnaast verschuiven functies en verandert de inhoud van werk steeds frequenter, waardoor er behoefte is aan wendbaarheid. Dat vraagt om medewerkers met andere skills. Re- en upskilling is belangrijker geworden dan ooit, zeker gezien de recordkrapte op de arbeidsmarkt.
Nieuwe teamgenoot
Volgens Karimi hoeven L&D-experts niet bang te zijn dat hun werk compleet zal worden overgenomen door deze AI-vorm. “Generatieve AI is geen magie. Zie het als een nieuwe teamgenoot, een getrainde expert, die net als jij en je menselijke collega’s sterke en zwakke punten heeft. Daarom is regie noodzakelijk. Het is een handige aanvulling: door slim gebruik te maken van AI-tools word je zelf productiever, slimmer en creatiever. Maar het is geen vervanging voor jouw expertise.”
Op welke concrete manieren kan AI als co-piloot L&D-professionals zoal helpen? Allereerst kan generatieve AI helpen bij het creëren van gepersonaliseerde leerpaden. “Iedereen heeft een uniek leerpad. Met een AI-co-piloot aan je zijde, kun je de last van het samenstellen van een aangepast leerpad verminderen. Maak gebruik van de data en inzichten die je al hebt en stel digitale vragen aan je medewerkers over hun gewenste leervorm, hun (beoogde) functie, interesses en talenten. Op basis van hun antwoorden kan je verdieping en nuance aanbrengen. Dat is de kracht van personalisatie.”
Ten tweede is het delen en borgen van kennis binnen een organisatie cruciaal. Of het nu gaat om kennis over je producten en diensten voor je partners of klanten, informatie voor de onboarding van nieuwe medewerkers, of kennis over kwaliteitsnormen en regelgeving binnen je organisatie. Karimi: “Die kennis is van onschatbare waarde en je wilt niet dat die verloren gaat als de kennishouder de organisatie verlaat of langdurig uitvalt. Gebruik AI om die kennis te behouden en te delen.”
1 uur les = 100 uur voorbereiding
Een van de grootste uitdagingen voor L&D is de tijd en kosten van het ontwikkelen van trainingen of lesmateriaal. Uit onderzoek blijkt dat één uur waardevolle online leercontent creëren gemiddeld honderd keer zoveel kost aan voorbereiding. Dat is een enorme uitdaging, vooral nu de werkdruk door de krapte op de arbeidsmarkt ongekend hoog is. En dan is er de uitdaging van het gebrek aan onderwijskundige expertise om impact te hebben op gedrag of vaardigheden. Bij veel organisaties, vooral de kleinere, is die expertise niet of nauwelijks aanwezig. Daarnaast kunnen de interne kennisexperts vaak niet overweg met de tools om trainingen te maken, waardoor er een beroep wordt gedaan op de L&D-professional voor ondersteuning.
‘Onze AI-co-piloot maakt gebruik van een onderwijskundig model dat is getraind door ervaren onderwijskundigen’
Studytube is altijd op zoek naar manieren om L&D en interne kennisexperts te ondersteunen. Daarom is er nu AI-ondersteuning voor de Auteurstool binnen het leerplatform. De Auteurstool maakt gebruik van generatieve AI en is gebaseerd op de didactische kennis van onderwijskundigen en best practices die Studytube in meer dan 10 jaar tijd heeft opgedaan bij het maken van effectieve leervormen voor organisaties. Dankzij de AI co-piloot kunnen HR- en L&D-professionals extreem snel en efficiënt leercontent maken van hoge kwaliteit, zonder dat zij zelf didactische expertise hebben.
HR- en L&D-professionals krijgen stap voor stap ondersteuning bij het maken van een training. Alleen al op basis van een titel kan de Auteurstool een trainingsopzet en leerdoelen voorstellen. De gebruiker scherpt de leercontent vervolgens zelf aan door keuzes te maken in doelen, vooraf ingevoerde doelgroepen en voorgestelde leervormen, zoals tekst, vragen en videoscripts (die je met één klik kan omzetten naar video). “Wij noemen dit ‘Auteurstool met AI als co-piloot’. Het is een gebruiksvriendelijke, zelflerende AI-tool die naadloos is geïntegreerd binnen jouw eigen veilige leeromgeving, die bestaat uit ons LMS, de Online Trainingsbibliotheek, trainingen marktplaats en ons learning experience platform. Het sluit aan op al het andere L&D-werk dat je daar al doet, waardoor je sneller en beter leercontent kunt realiseren”, licht Karimi toe.
De voordelen boven ChatGPT
De Studytube-CEO is zich bewust van de beperkingen van bestaande AI-tools zoals ChatGPT, die voornamelijk generieke leercontent kunnen ontwikkelen. “Daarom hebben we besloten om een stap verder te gaan. Onze AI-co-piloot maakt gebruik van een onderwijskundig model dat is getraind door de ervaren onderwijskundigen van Studytube. We gebruiken innovatieve prompting-technieken en geavanceerde context-tracking om de kwaliteit van de output te verbeteren.”
Een ander belangrijk voordeel is dat je veilig lesmateriaal kunt uploaden dat nog nergens online staat, zoals een lokaal opgeslagen pdf of PowerPoint-presentatie. De data blijven geïsoleerd binnen één training, waardoor je de controle behoudt over je eigen content. Tot slot weten gebruikers bij Studytube zeker dat de privacy en beveiliging goed is afgedekt, aldus Karimi.
“De AVG wordt strikt gevolgd en er zijn passende technische en organisatorische maatregelen genomen om de veiligheid van persoonsgegevens te waarborgen. Daarnaast is de data-omgeving ISO-gecertificeerd. De eigen data die voor een training geüpload kunnen worden, blijven bovendien geïsoleerd binnen de specifieke training.”
‘Het grote aandachtspunt van een AI-co-piloot als nieuwe collega is dat ook technologie wel eens een slechte dag heeft’
Net mensen
“De kracht van de AI-co-piloot als nieuw lid van je L&D-team is dat het onvermoeibaar is en dat je zo vaak feedback kunt invoeren als nodig is. Probeer dat maar eens bij een mens. Die loopt op een gegeven moment echt bij je weg. Daarnaast put de tool uit alle beschikbare data op het wereldwijde web, over alle domeinen en disciplines heen – kennis waar geen mens aan kan tippen. Bovendien genereer je zo snel en eenvoudig leercontent voor ieder lestype of -middel.”
Het grote aandachtspunt van een AI-co-piloot als nieuwe collega is dat ook technologie wel eens een slechte dag heeft. “AI is niet perfect. Als je een slordig geformuleerde of onvolledige vraag stelt, krijg je misschien een slechte output. Of de AI kan met volle overtuiging iets beweren dat, na kritisch nadenken en een check, toch foutief blijkt te zijn. Het zijn soms net mensen”, lacht Karimi. “Dat is waarom we bij Studytube spreken over AI als een co-piloot. Jij, de gebruiker, moet altijd de controle houden, net als een piloot in de cockpit.”
Tips voor verandermanagement vanuit HR/ L&D bij adoptie van AI als co-piloot in je organisatie:
- Begin bottum-up. Denk goed na vanuit een bepaalde rol of werkproces over welke taken wel en niet goed ondersteund kunnen worden met Generatieve AI;
- Vorm een cross-functionele werkgroep om kaders te stellen voor de implementatie van AI als co-piloot binnen jouw organisatie (denk ook na over richtlijnen en ethische overwegingen en ga op zoek naar best practices binnen jouw branche);
- Ga aan de slag en experimenteer! Organiseer een hackathon en ervaar de voordelen voor jou en jouw organisatie door pilots te doen en tussentijds te monitoren, te evalueren en bij te stellen.
“AI zal mensen niet vervangen, mensen met AI-skills zullen mensen zonder AI-skills vervangen” – Karim R. Lakhani, professor aan de Harvard Business School, gespecialiseerd in werkplektechnologie en AI.