“De architectuur van systemen zoals Workday en SuccessFactors is verouderd. Zodra je deze systemen implementeert, zit je vast aan veel workflow- en hiërarchiebeslissingen, waardoor bedrijven ze periodiek opnieuw moeten ‘implementeren’ naarmate hun bedrijf groeit en verandert.
Een veel lastiger probleem is het verzamelen en analyseren van gegevens. Aangezien de meeste bedrijven veel systemen hebben, is het vrijwel onmogelijk om een enkel overzicht te krijgen van al je werknemers en alle hun verschillende HR-gegevenselementen (opleiding, functiegeschiedenis, prestatiebeoordelingen, feedback, salaris, secundaire arbeidsvoorwaarden).
IT-afdelingen moeten veel werk verrichten om dit allemaal samen te brengen. Bovendien: hoe kunnen we een nadere analyse toepassen om verloop, retentiedrijfveren, loongelijkheid, interne mobiliteit en vaardigheden op een geïntegreerde manier te bekijken? Hiervoor zijn nog meer gegevens uit verschillende systemen nodig, en ook die moeten worden geïntegreerd. En vergeet niet dat bijna een derde van de wereldwijde beroepsbevolking bestaat uit mensen die niet vast in dienst zijn, dus hun gegevens worden nauwelijks erkend in deze systemen.”
AI als oplossing
Volgens Bersin kan kunstmatige intelligentie (AI) de oplossing zijn voor deze problemen, omdat AI-systemen gebouwd zijn op neurale netwerken en grote taalmodellen (LLM’s) die enorme hoeveelheden gegevens kunnen verwerken en relaties kunnen vinden die mensen misschien niet zien. AI-systemen kunnen ook flexibeler en intelligenter zijn dan traditionele systemen, omdat ze zich kunnen aanpassen aan de context en het gedrag van elke gebruiker.
Bersin beschrijft in een artikel drie soorten AI-systemen: die waar AI is toegevoegd, die waar AI-functies binnen het platform zijn gebouwd en die waar het platform is gebouwd op AI. Hij stelt dat de laatste categorie de meest disruptieve en veelbelovende is, omdat deze systemen in staat zullen zijn om HR-beslissingen te ondersteunen met statistisch bewijs en adviezen.
Grote verschuiving verwacht
Hij geeft voorbeelden van bestaande en opkomende leveranciers die AI gebruiken om hun HR-systemen te verbeteren of te vervangen, zoals Workday, SuccessFactors, ServiceNow, Cornerstone, Eightfold, Beamery, Gloat, Phenom en Seekout. Hij noemt ook Palantir als een voorbeeld van een bedrijf dat een LLM-gebaseerd financieel systeem heeft gelanceerd. Zoals bij alle grote architecturale verschuivingen (de overstap naar de cloud, de overstap naar mobiel), zal de overstap naar AI in eerste instantie verwarrend lijken. De grote leveranciers zullen langzaam en stapsgewijs bewegen, terwijl nieuwe startups zich in een razend tempo zullen ontwikkelen.
Uiteindelijk zullen bedrijven op HR-gebied dankzij AI betere beslissingen kunnen maken. “AI zal het menselijk oordeel nooit volledig vervangen. Maar stel je voor dat je het statistische bewijs voor een bepaalde beslissing zou kunnen zien en DAN oordelen. Dan zal onze besluitvorming drastisch zal verbeteren.”
Provincie Noord-Brabant past AI al toe in hun HR-processen. Tijdens het event De impact van ChatGPT en AI op HR laat CIO Marcel Thaens zien hoe ze dat doen. Ook is er een case van de Rabobank waar ze AI toepassen bij hun People Analytics.