Digitalisering van recruitmentprocessen, talentmanagement, learning en performance: ook in het HR-werkveld grijpt de digitalisering razendsnel om zich heen. In hoeverre pakt HR deze zee aan mogelijkheden goed op? Met name de inzet van e-tools voor de strategische kant van HR blijkt in de praktijk voor problemen te zorgen.

“Grote organisaties zijn over het algemeen verder dan kleine,” aldus Klaas Schouwstra, HRM & Change Consultant bij Human Horizons en dagvoorzitter van het HR Digital Congres op 11 oktober in NBC, Nieuwegein. “Dat heeft ook met kosten en implementatie-inspanningen te maken. Tegelijkertijd hebben die grote bedrijven last van de wet van de remmende voorsprong. Ze hebben bijvoorbeeld tien jaar geleden een systeem aangeschaft en daar fors in geïnvesteerd. Vooral de meer mainframe-achtige systemen zijn inmiddels niet meer up-to-date, maar als klant zitten ze er wel aan vast. Die pakketten zijn op zich wel heel stabiel, maar ze groeien niet snel genoeg mee met de huidige eisen van met name medewerkers. Je ziet bij de aanbieders kleinere partijen naar voren komen die hele innovatieve dingen doen rondom talentmanagement en recruitment. Dat zijn mooie ontwikkelingen, maar ze maken het technisch wel complexer, want je kunt het beste integraal en met gekoppelde systemen werken. Als HR zul je steeds meer IT-kennis moeten hebben, en niet iedereen kan die slag maken. In grote organisaties gaat het overigens al heel hard en zie je dat HR en IT ook deels integreren.”

Waar de meer operationele werkzaamheden, zoals de salarisadministratie, meestal online nog wel goed lopen, ontstaan de problemen vooral bij tools die worden ingezet voor de strategische kant van HR ervaart Schouwstra. “Ontwikkelingen rondom strategische personeelsplanning, talentmanagement en HR Analytics zijn de grote uitdagingen, maar ik vind het vaak tegenvallen wat organisaties ermee doen.”

Vertrek vanuit organisatievraagstukken

Schouwstra ziet in de praktijk een tweedeling ontstaan. “Sommige HR-afdelingen slagen er niet in om aan te haken en kalven steeds verder af. Ze worden steeds meer als kostenpost gezien. Zulke afdelingen worden in toenemende mate geoutsourcet. Terwijl de slimme HR-afdelingen hun positie juist versterken. De groep die wel de slag maakt onderkent dat HR steeds meer moet vertrekken vanuit de organisatievraagstukken en pas in tweede instantie moet kijken naar de personele aspecten. Traditiegetrouw begint HR vaak bij de mens. Die is natuurlijk ook cruciaal, maar de vraagstukken beginnen daar niet meer. Vanuit de boardroom wordt de waarde van die slimme HR-afdelingen absoluut onderkend. Door goede inzet van digitale tools in combinatie met een integrale benadering weten ze aan te sluiten bij de business-vragen. Er is de afgelopen jaren sterk bezuinigd op HR, maar je ziet die slimme HR-afdelingen weer groeien.”

Klaas Schouwstra is dagvoorzitter van het tweede HR Digital Congres dat plaatsvindt op 11 oktober 2018 in NBC te Nieuwegein.