De beste HR-leiders zijn proactief en klaar voor verandering
De nieuwste Fortune-lijst met de vijftig grootste leiders ter wereld bestaat uit een aantal ‘uitzonderlijke mannen en vrouwen die het zakenleven, de overheid, charitatieve instellingen en nog veel meer transformeren’. Stuk voor stuk dynamische creatievelingen die in hun branche of functie voor enorme uitdagingen staan, maar ook bewezen hebben zeer succesvolle leiders te zijn.
De CEO van Apple, Tim Cook, staat bovenaan de lijst vanwege zijn inzet voor continue innovatie in een zeer concurrerende branche. Op nummer vier vinden we paus Franciscus die social media gebruikt om in contact te treden met jonge mensen en om de katholieke kerk toegankelijker te maken voor een breder publiek. Een minder gebruikelijke vermelding op nummer zes is Taylor Swift. Zij creëerde een nieuw verdienmodel voor de muziekindustrie en weet haar merk en miljoenen fans over de gehele wereld succesvol te managen.
Wat hebben deze drie zeer verschillende mensen gemeen, dat hen zulke effectieve leiders maakt? Ze zijn alle drie bereid hun manier van werken voortdurend te evalueren en te transformeren. En – net zo belangrijk – ze hebben diepgaand inzicht in de behoeften van mensen.
De kracht om je overal met nagenoeg iedereen te verbinden, heeft onze manier van leven veranderd. We zijn op zoveel manieren connected: via smartphones en social media, via nieuwe economische modellen als crowdfunding en via de interesses die we delen met mensen over de hele wereld.
Daarnaast blijven we nieuwe manieren vinden voor verbinding met de nieuwste digitale, sociale en cloudtechnologieën. En de beste leiders lijken altijd één stap verder te zijn als het gaat om een voorspelling over hoe deze tools ons nog dichter bij elkaar zullen brengen. Voor wat betreft het leiding geven aan mensen in een bedrijf is het essentieel dat HR begrijpt wat de verwachtingen van werknemers zijn bij het gebruik van de nieuwste samenwerkingstechnologieën, en dat het daaraan tegemoetkomt.
Veel organisaties denken dat de digitale transformatie van HR neerkomt op het inzetten van de nieuwste oplossingen. Maar die zijn slechts een middel om een doel te bereiken. Belangrijker is om werknemers in de bedrijfsstrategie centraal te stellen, zodat de organisatie de tools kan inzetten, die passen bij hun eisen.
Om een transformatie succesvol te maken, moeten HR-leiders volledig betrokken zijn. Ze moeten strategisch inzicht hebben in hun werknemers. Ze moeten continu luisteren naar mensen om te weten waar die mee zitten, en hun aanpak daarop afstemmen. Of dit nu betekent dat ze hun lijnmanagementstrategieën opnieuw moeten inrichten, of hun medewerkers technologieën moeten bieden die hen helpen om effectiever samen te werken.
Kortom, om mensen te stimuleren één te worden met de waarden en doelen van het bedrijf moeten HR-leiders werknemers het gevoel geven dat er iemand is die zich hard maakt voor hun belangen.
Nu zullen velen van u denken: ‘Maar daar voldoe ik aan. Ik neem elk jaar onder werknemers een enquête af en de resultaten zijn geweldig.’ Dat werkte vroeger misschien, maar nu is dat niet meer voldoende. HR-leiders moeten proactiever zijn – bijvoorbeeld door open-panelsessies met medewerkers te houden of door vaker met hen gesprekken over hun carrière te voeren.
Van de adoptie van een nieuwe HR-applicatie tot en met volledige digitale transformatie: met personeel dat meer betrokken is, kun je hun verwachtingen eenvoudiger in lijn te brengen met bredere bedrijfsstrategieën. En dat begint met goed leiderschap. Of HR-leiders dan de paus of Taylor Swift als hun grote voorbeeld zien – dat is aan hen.