Artificial Intelligence (AI), machine learning, blockchain en de inzet van algoritmen, dat waren de termen die door de RAI-hallen gonsden tijdens deze editie van HR Tech World. Zoals te verwachten lag de nadruk dit keer vooral op recruitment. Aansprekend voorbeeld was Robot Vera, waarmee een Russisch bedrijf de start-up competitie won. Op basis van AI neemt Vera telefonisch contact op met potentiële kandidaten om – na selectie – geheel zelfstandig sollicitatiegesprekken per video te voeren. Je vraagt je af hoeveel mensen er straks nog aan te pas komen…Iets waar keynote speaker en econoom dr. Daniel Thorniley zich ernstig zorgen over maakte.
Ook in een presentatie van jobboard Monster stonden de grenzeloze mogelijkheden van technologie en social media centraal. De demovideo toonde een dame die – ontevreden over haar huidige baan – nietsvermoedend een kopje dronk in een hippe coffee bar. Terwijl ze gebruik maakte van de aanwezige wifi kreeg een recruiter van Monster een seintje dat hier een mogelijke kandidaat zat voor een onvervulde vacature bij diezelfde coffee bar. Via social media werd, heel subtiel, contact gelegd en… een week later was ze er al aan de slag. Prettig als je er voor openstaat, maar je voelt je tegelijkertijd ook een beetje bekeken: Big Brother/Data is watching you.
Tegengeluiden
Opvallend in de programmering was trouwens de keuze voor de keynote speakers die een tegengeluid lieten horen. Zo hield Arianna Huffington een pleidooi voor het regelmatig loskoppelen van tech devices en social media om mentaal op adem te komen en burn-outs tegen te gaan. En de eerdergenoemde Daniel Thorniley schetste een inktzwart scenario voor de arbeidsmarkt en de economie als gevolg van de toenemende flexibilisering en robotisering.
Gewaagde keuzes van de organisatie, maar wel een verademing op de hoogmis van HR Tech ontwikkelingen. Van die naam is trouwens op dit congres afscheid genomen; voortaan gaan de congressen verder onder de naam Unleash, wat al terugkwam in de pay-off van het congres in Amsterdam: ‘Unleash your people’. Daarmee richt de organisatie zich voortaan nadrukkelijk op een veel bredere doelgroep dan alleen HR-professionals, namelijk iedere professional die zich bezighoudt met het welzijn en presteren van mensen in de werkomgeving.
Een logische ontwikkeling, want human capital is niet het exclusieve domein van HR. Kijk maar eens op 16 november op het congres Tomorrow@work voor HR én facility professionals (en andere geïnteresseerden).