Ongeveer één op de drie HR-professionals bij de lokale overheid wil investeren in AI-oplossingen. Dat is aanzienlijk meer dan het landelijk gemiddelde, zo blijkt uit een onderzoek van Studytube onder ruim duizend ambtenaren. Daar staat tegenover dat slechts 36 procent van de ambtenaren zichzelf concrete leer- en ontwikkeldoelstellingen oplegt als het gaat om AI.

In de onlangs uitgebrachte Studytube L&D Monitor wordt duidelijk dat een groot deel van de HR-professionals bij lokale overheden wil investeren in AI. ‘Hoewel deze trend ook in andere sectoren en bedrijven zichtbaar is, is de behoefte aan AI binnen de decentrale overheid daarmee meer dan twee keer zo groot’, schrijven de rapporteurs. ‘Het gebruik van AI binnen leer- en ontwikkelingsprocessen biedt bijvoorbeeld de kans om de leerervaring van medewerkers te verbeteren met behulp van op maat gemaakte trainingen en het in kaart brengen van (missende) vaardigheden.’

Kennisdeling blijft achter

Een ander opvallend gegeven is dat kennisdeling over AI achterblijft: slechts 32 procent van de overheidsmedewerkers deelt actief kennis, tegenover het landelijk gemiddelde van 52 procent. ‘De lage mate van kennisdeling binnen de decentrale overheid kan verschillende oorzaken hebben: afdelingen die als losse eilandjes functioneren, het ontbreken van de juiste middelen voor het delen van informatie, en een werkcultuur die onvoldoende aanmoedigt tot openheid. Dit zijn echter niet alleen uitdagingen, maar ook kansen om verbeteringen door te voeren,’ aldus de rapporteurs. Onder andere het gebruik van samenwerkingstools, het bevorderen van een cultuur van kennisdeling en de focus op vaardigheidstraining kunnen daaraan bijdragen.

Ontwikkeldoelen ontbreken

Uit het onderzoek blijkt verder dat slechts 36 procent van de ambtenaren zichzelf concrete leer- en ontwikkeldoelstellingen oplegt. Dat is aanzienlijk minder dan het landelijk gemiddelde van 57 procent. Om dit te verbeteren, kunnen organisaties volgens Studytube onder meer specifieke vaardigheden en competenties identificeren, duidelijke leerpaden ontwikkelen, de rol van leiderschap in ontwikkeling versterken en gebruikmaken van technologische ondersteuning in de vorm van tools die voortgang monitoren en de impact van leren op prestaties meten.