82 Procent van de organisaties wil minder tijd kwijt zijn aan medewerkers die te kampen hebben met schulden zo blijkt uit onderzoek van AFAS Software, uitgevoerd door HR-kiosk.nl. 85 procent van de organisaties ervaart dat medewerkers die hun financiële zaken op orde hebben, minder beroep doen op HR-capaciteit dan medewerkers die hun zaken niet op orde hebben. 55 procent denkt dat de loonstrook als communicatiemiddel beter ingezet kan worden dan nu gebeurt en 61 procent vindt dat het wenselijk is om extra informatie toe te voegen aan de loonstrook.
Digitale loonstrook
De loonstrook verdient volgens AFAS een hogere plek op de agenda. De digitale loonstrook is inmiddels bij 70 procent van de organisaties beschikbaar en kan een goede basis zijn voor een beter overzicht in inkomsten en uitgaven. Bovendien kan de werkgever extra informatie toevoegen over bijvoorbeeld opleidingsbudget, opgebouwd pensioen en vakantie- en verzuimgegevens. Zo’n compleet beeld vormt een goede basis voor een gedegen financiële planning en -huishouding van de werknemer.
Less is more
Optimaliseren is echter iets anders dan maximaliseren. Het is bij het inrichten van de loonstrook wel van belang dat u de werknemer voorop plaatst. Aan extra informatie die voor verwarring zorgt, heeft hij geen behoefte. Kijk daarom ook kritisch naar alle posten die er standaard al op staan. Die zijn niet allemaal verplicht en van toegevoegde waarde. ‘Less is more’, ook hier.
Online huishoudboekje
Om uw medewerkers te helpen de inkomsten en uitgaven in balans te krijgen kan een online huishoudboekje een uitkomst zijn. De huishoudtool brengt ook de uitgaven van uw medewerkers in kaart. Samen met de digitale loonstrook biedt dit meer en beter inzicht.
Lees de resultaten van het onderzoek in de gratis whitepaper ‘Medewerkers met schulden’ en lees hoe u de situatie kan oplossen en voorkomen!