1. Iedereen ziet in 1 oogopslag hoe het bedrijf scoort
Je kunt het dashboard zo inrichten dat de belangrijkste statistieken van het bedrijf worden getoond. Neem ook interessante Google analytics of social data in het overzicht op die realtime worden geüpdatet.
2. Het vergroot de betrokkenheid
Als je diverse statistieken laat zien, kan het werknemers inspireren mee te denken hoe de resultaten te verbeteren.
3. Het triggert een interne competitie
Op het dashboard kun je statistieken laten zien van het hele bedrijf maar ook van bijvoorbeeld afdelingen. Bij Salesduck tracken ze bijvoorbeeld elk land waar ze zijn vertegenwoordigd. Het resultaat is een positieve competitie tussen country managers. Niet alleen om hun productiviteit omhoog te krijgen, het stimuleert ook om informatie te delen. Volgens Karsten een van de grootste voordelen van het dashboard in hun kantoor.
4. Het bespaart tijd
Het dashboard laat je realtime statistieken zien dus hoef je daarvoor niet speciaal meetings in te plannen. Ook kun je makkelijk iets laten zien.
5. Je hebt gelijk je doelen in kaart
Karsten wil voor zijn startup het aantal bezoekers vermenigvuldigen. Op hun KPI dashboard kunnen ze zowel korte als langetermijndoelen opstellen. Het gebeurt vaak dat ze week- of maanddoelen belonen met bonussen. Het dashboard is een leuke manier om dat bij te houden.
6. Je kunt de teamresultaten laten zien
Karsten denkt dat je met een KPI dashboard je team hechter kunt maken. Je kunt namelijk de business resultaten laten zien en announcements uitsturen. Je kunt bijvoorbeeld vertellen wat een bepaalde divisie in je bedrijf die dag heeft bereikt. Dit vergroot de synergie en mensen worden beloond voor wat ze hebben bereikt.