Medewerkers blijken ChatGPT het vaakst te gebruiken voor het schrijven van marketingteksten, e-mails en om te brainstormen. Van de werknemers die nog niet gebruikmaken van ChatGPT, wil een derde dit wel gaan doen.
Dit en meer blijkt uit onderzoek onder 1.000 werkende Nederlanders door PanelWizard, in opdracht van freelanceplatform voor copywriters Contentoo.
Geen toestemming gevraagd voor gebruik ChatGPT
Twee derde van de werknemers die gebruikmaakt van de AI-dienst vraagt echter geen toestemming aan de werkgever. En dat terwijl er risico’s kleven aan het gebruik van ChatGPT. Zo kloppen feiten niet altijd en ligt plagiaat op de loer.
Bovendien is het voor bedrijven gevaarlijk om gevoelige bedrijfsdata te delen met het algoritme van ChatGPT, vanwege het risico dat de dienst die data mee kan nemen in toekomstige antwoorden aan gebruikers. Hierdoor kunnen bedrijfsdata op straat komen te liggen. Concerns als Apple, Samsung en diverse banken stelden daarom al een verbod op het gebruik van de dienst in voor hun personeel.