“Een van de hobbels die je moet nemen is de cultuur,” aldus Paans. “Het ligt in een ziekenhuis niet echt voor de hand om heel actief met data te werken en ook P&O is er niet erg op ingesteld. Je moet je dus echt inspannen om de organisatie mee te nemen. Wij hebben dat onder meer gedaan door iedereen actief bij het voortraject te betrekken en met mensen in discussie te gaan over definities die we moesten gaan hanteren. Zo zorg je ervoor dat je mensen niet plotseling overvalt met Analytics en dat je van tevoren al draagvlak creëert.”
Een tweede hobbel bevond zich op inhoudelijk vlak.“Het is belangrijk om helder te krijgen wat je precies wilt weten. In het begin schoten we nog wel eens alle kanten op en we ontdekten al snel dat een goede afbakening heel belangrijk is. We wilden voorkomen dat we hele utopische doelen gingen neerzetten. We wilden echt concreet iets laten zien. Dingen die verder weg liggen komen wel in een latere fase.”
Teneinde de goede focus te vinden was het vooral belangrijk om goed naar de business te luisteren, zegt Paans: “Veel vragen vanuit de business gaan over de inzet van personeel. Hoe staat het met het verzuim, wat heb ik aan personeel ingezet, wat heb ik extra ingezet, wat heb ik ingeleend, wat kan ik anders doen. We zijn als P&O onvoldoende in staat geweest om ons advies te onderbouwen op een cijfermatige manier en dat willen we nu veranderen. Ons uiteindelijke doel is op dit moment om de organisatie beter te begrijpen en beter te kunnen adviseren op basis van data.”
Erwin Paans is een van de sprekers tijdens het HR Analytics Congres 2019. Hij neemt u in de case ‘Op zoek naar een goede basis voor cijfermatig inzicht’ mee op het hobbelige pad van deze HR Analytics reis.