HR Analytics is als begrip inmiddels stevig geland in de wereld van de HR-professional. Toch is het aantal organisaties dat Analytics al optimaal toepast klein. Irma Doze, die vanuit haar bedrijf AnalitiQs veel organisaties begeleidt en adviseert, vertelt: “Vaak hebben bedrijven letterlijk de vraag ‘Hoe begin ik nou?’ We gaan dan het gesprek aan over de dingen die ze nodig hebben: de juiste data, de juiste tools en de juiste mensen. Wat die mensen betreft: De professionals in de organisatie moeten analyses kunnen doen en rapportages kunnen bouwen. De HR-adviseur moet met data aan de slag willen, dat vergt vaak een cultuuromslag.”
Tip 1: Richt data zo in dat iedereen zelf eenvoudig lijstjes kan produceren
Bij sommige organisaties zijn de data zelf nog de bottleneck. Er wordt nog te veel handmatig gedaan of de data zijn niet goed geordend. Ook de manier waarop data verzameld worden is niet altijd efficiënt, ervaart Doze: “Het gebeurt dan bijvoorbeeld dat mensen data verzamelen over het aantal medewerkers en het aantal starters per afdeling. Ze krijgen daarna een nieuwe vraag, bijvoorbeeld hoeveel werknemers onder de 30 jaar er per afdeling zijn, en moeten dan weer helemaal opnieuw beginnen, want die informatie zat er niet in. Wij zeggen: HR moet de data zodanig organiseren dat je op ieder moment van de maand al dit soort vragen kunt beantwoorden. Als je je data zo inricht dat iedereen zelf eenvoudig uiteenlopende lijstjes kan produceren maak je je lijnmanagers gelukkig, en kun je zelf echt aan de slag.”
Tip 2: Creëer draagvlak door te verrassen
Een tweede probleem dat Irma Doze vaak signaleert is het draagvlak binnen de organisatie: “HR-professionals zijn in sommige organisaties nog roependen in de woestijn. Ze worstelen dan met de vraag hoe ze hun manager, klant of directie zover krijgen dat ze tijd mogen besteden aan analytics. Het gaat dan om het inspireren van collega’s: Hoe kan ik de mensen om mij heen overtuigen dat analytics ook echt toegevoegde waarde heeft? Ik adviseer ze altijd om mensen te verrassen, om dingen te laten zien. Zie het als interne marketing. Je moet mensen met pr en workshops laten zien wat met analytics mogelijk is. Het mooiste is als je dat kunt ondersteunen met eigen voorbeelden. Ik raad HR-professionals aan om ergens tijd of een potje te zoeken en hun eerste eigen analyses te maken, gewoon over onderwerpen die leven in de organisatie. Laatst had ik op een training iemand van een organisatie die enorm groeit en steeds veel mensen nodig heeft. Ik zei: ‘Als jij een analyse gaat toepassen op mensen die je aanneemt en zo kunt voorspellen of ze goed werk gaan verrichten en niet na zes maanden al weggaan, dan word je een held.’ Als HR zorgt dat medewerkers gemiddeld langer blijven verdienen ze geld voor de organisatie. Zo kun je aantonen wat de waarde is van Analytics. Zodra de organisatie daarvan is overtuigd, kun je ook eisen gaan stellen: Dat je tijd en geld krijgt om de basis op orde te brengen en dat je kunt zorgen dat de data schoon zijn.”