“Managers willen accurate informatie uit de eerste hand om snel te kunnen handelen,” legt Gretchen Alarcon, VP Product Strategy van Oracle uit. “Wat is het risico dat bepaalde sleutelpersonen de organisatie gaan verlaten? Dat soort informatie is van strategisch belang voor de organisatie.”
Volgens Thomas Otter, VP Product Management van SuccessFactors is ‘HR nu aanbeland waar marketing 20 jaar geleden was’. “Het succes hangt in hoge mate af van het vermogen van HR om zaken analytisch te benaderen. Doel daarbij is om people data te verzamelen om de business beter te kunnen runnen.”
Lokale wensen en gebruiksgemak
Otter en Alarcon voorzien wel een drempel bij het doorvoeren van verdere integratie van systemen binnen organisaties. “Je zult altijd te maken krijgen met lokale wensen op het gebied van regelgeving en dergelijke. Dat maakt het lastig om systemen centraal – internationaal – in te richten.”
Daarnaast is het gebruiksgemak van data-systemen een belangrijke succesfactor. Volgens Jason Averbook van het Amerikaanse organisatieadviesbureau Appirio fungeert de ‘consumerization of technology’ hierbij als aanjager. “Medewerkers zijn inmiddels gewend aan flexibele gebruiksvriendelijke mobile devices en dat schept hoge verwachtingen voor business-toepassingen. Daar zullen leveranciers goed op moeten inspelen.”
Afwachtende houding
Vinzenz Kremer van Accenture merkt hierbij op dat je niet langer van medewerkers kunt verwachten dat ze diep in de data-systemen gaan duiken om hun vragen te beantwoorden. “Relevante gegevens moeten vanuit de systemen naar de gebruikers worden toegebracht. Eenvoudig, op een presenteerblaadje. Ik verwacht ook een verdere integratie met social media.”
Averbook waarschuwt voor een te afwachtende houding vanuit HR. “Denk niet: ik wacht wel even tot mijn leverancier met een mooie oplossing komt. Je moet juist bepalen wat je precies wilt weten. Waar heeft de business behoefte aan en hoe kan ik hier positief aan bijdragen? Stap dus met gerichte business-vragen naar je leverancier. Ik spreek in dit verband ook liever over workforce technology dan HR technology. Zo voorkom je dat het wordt gezien als een exclusief HR-speeltje. Nee, het heeft direct invloed op de organisatieresultaten!”