Organisaties zitten vaak op een berg aan data. Die ook nog eens alsmaar groter wordt. Het zelfvertrouwen van managers slinkt echter met dezelfde vaart. De overdaad aan data bemoeilijkt namelijk het nemen van beslissingen zo blijkt uit een onderzoek van Oracle onder 14.000 leidinggevenden en werknemers in zeventien landen, waaronder Nederland.
Bepalen betrouwbaarheid data
Meer dan de helft (59 procent) van de leidinggevenden heeft wel eens helemaal afgezien van een beslissing, vanwege onzekerheid over het bepalen van de betrouwbaarheid van de data.
Bij ruim een kwart van zowel de leidinggevenden leidt dit tot onnodig extra werk, het maken van nog meer fouten of vergissingen en verhoogde financiële risico’s. Zelfs burn-out of andere negatieve consequenties liggen op de loer door data-stress, zoals ontslag vanwege het nemen van een onjuiste beslissing op een cruciaal moment.
Vertraging in promotiekansen
Ongeveer een vijfde van de respondenten geeft aan dat het gebrek aan zelfvertrouwen heeft geleid tot vertraging in de carrièrevoortgang en een negatieve impact op de prestaties van de organisatie. Acht op de tien leidinggevenden hebben spijt van een beslissing die zij het afgelopen jaar namen, zoals een investering of het veranderen van baan.
Belangrijkste bronnen bovenaan
Een verrassende uitkomst uit het onderzoek is dat driekwart van de leidinggevenden zich voor het nemen van een beslissing oriënteert op de bestbetaalde manager in plaats van op de beschikbare data.
Negentig procent van de Nederlandse leidinggevenden wijst met de beschuldigende vinger naar het toenemende aantal databronnen. Volgens Oracle bestaat de oplossing voor de datastress in het concentreren op de meest relevante datapunten en deze te gebruiken om beslissingen te onderbouwen. Data-analisten kunnen leidinggevenden helpen door data zo te organiseren en te analyseren dat ze gemakkelijk te begrijpen zijn en bruikbare inzichten bieden.