Elkaar echte en oprechte feedback geven blijkt vaak in de praktijk heel spannend te zijn, laat staan als het over je manager gaat. Stefaan Rodts, CEO PKF Wallast: “Dankzij de frequente ‘Upward Feedback’ hebben we een mechanisme om dit gesprek op gang te brengen om elkaar te helpen nog beter te worden.”

Steeds meer bedrijven vinden het belangrijk dat iedere leidinggevende feedback krijgt van medewerkers. Het geven van feedback stelt medewerkers in staat om te uiten wat goed gaat en wat beter kan. Voor leidinggevenden is het een kans om verbeterpunten te identificeren. Voor organisaties is het een kans om inzicht te krijgen in de dynamiek tussen leidinggevenden en medewerkers en, indien gewenst, daarop bij te sturen.

In de accountancybranche wordt hard gewerkt aan een cultuurverandering en heeft men zelfs een Commissie Toekomst Accountancysector in het leven geroepen. In opvolging op de bevindingen van deze commissie benaderde PKF Wallast AnalitiQs met het verzoek om een medewerker-manager feedback onderzoek te faciliteren. In samenwerking met PKF Wallast ontwikkelde AnalitiQs de Upward Feedback Survey.

Met de komst van een nieuwe CEO in 2018 heeft PKF Wallast een koers ingezet waarin feedback en persoonlijke ontwikkeling een prominentere plek heeft gekregen in de bedrijfsvoering.

Feedbackthema’s

Vanuit deze koers wil PKF Wallast dat medewerkers hun leidinggevende van feedback voorzien. Er zijn drie thema’s geselecteerd waarop feedback wordt uitgewisseld:

  • Hoe gaat de leidinggevende om met zijn werknemers?
  • Hoe gaat de leidinggevende om met zijn cliënten?
  • Hoe gaat de leidinggevende om met zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid?

Kenmerken Upward Feedback Survey

Om de feedbackuitwisseling mogelijk te maken is de Upward Feedback Survey ontwikkeld met de volgende kenmerken:

  • 14 stellingen: 9 over omgang met de werknemer, 3 over omgang met cliënten, 2 over maatschappelijk bewustzijn
  • 2 open vragen: wat doet de manager goed, wat kan er nog beter
  • 1 vraag over PKF Wallast als werkgever in het algemeen: de eNPS vraag
  • Voor iedere manager nemen 5 tot 10 medewerkers deel.

Vragenlijst

Vervolgens is bovenstaand kader in een online vragenlijst gegoten, zoals weergegeven in onderstaande sfeerimpressie.

Medewerkers ontvangen per e-mail een uitnodiging om deel te nemen en kunnen de vragenlijst vervolgens vanaf hun mobiel of desktop invullen. De vragenlijst staat 2 weken open.

Resultaat

De input van medewerkers wordt real-time verzameld in de database van AnalitiQs en na twee weken wordt de input beschikbaar gesteld aan de organisatie. Om de resultaten inzichtelijk te maken, levert AnalitiQs een dashboard waar zowel leidinggevenden als de directie en HR toegang tot hebben.

Versie leidinggevenden

In het dashboard worden geaggregeerde resultaten weergegeven zoals in onderstaand figuur in verband met privacy en vertrouwelijkheid. Leidinggevenden zien de feedback die voor hen van toepassing is en zij kunnen zichzelf intern benchmarken.

Versie directie en HR

De versie voor de directie en HR lijkt op de versie voor leidinggevenden, maar heeft extra mogelijkheden. Met een paar klikken kan de CEO of HR-manager de resultaten van iedere leidinggevende bekijken en vergelijken met het gemiddelde. Ook is het mogelijk om de resultaten op meerdere manieren te doorsnijden. Zo kan men bijvoorbeeld specifiek inzoomen op een afdeling, locatie of functiefamilie.

Reflectie en dialoog

De inzichten uit het dashboard stellen leidinggevenden in staat om te reflecteren en een dialoog aan te gaan met het team. Ze helpen de directie en HR om een dialoog te voeren met de leidinggevenden, maar ook om organisatiebreed bij te sturen waar nodig.