Het resultaat van het onderzoek van Erasmus Q-Intelligence is tweeledig. Enerzijds vinden we een kwantitatieve maat van leiderschapseffictiviteit. Is visie daarvoor belangrijk, of juist het vertrouwen die de leidinggevende geeft? Anderzijds kan gevonden worden welke karakteristieken leiden tot hoge of lage scores in effectiviteit. Is een leidinggevende met hoge anciënniteit meer effectief? Of juist de leidinggevende met een klein team? Zo kunnen gerichte, gedifferentieerde interventies worden ingezet om effectiviteit te verhogen.
Leiderschapseffectiviteit bij de NS
Zo is in het onderzoek naar leiderschapseffectiviteit bij de Nederlandse Spoorwegen gevonden dat het geven van feedback een belangrijke factor van leiderschapseffectiviteit is: hoe meer de medewerker feedback van de leidinggevende waardeert, hoe hoger de effectiviteit. Leidinggevenden die lager scoren op feedback of organisatieonderdelen waar teams met hoge anciënniteit werken kunnen zo meer gerichte trainingen worden aangeboden om de effectiviteit te verhogen.
Leidinggevenden zijn een belangrijke asset van de organisatie. Weten hoe zij optimaal (kunnen) presteren is daarom van grote meerwaarde. HR Analytics helpt om deze inzichten te verkrijgen.