Vraag ChatGPT om een aantal voorstellen voor het oplossen van een HR-probleem dat uit een HR-dashboard naar voren komt. Dat brengt je ongetwijfeld op ideeën.

Door: Irma Doze, AnalitiQs

Het is verbazingwekkend wat technologie tegenwoordig kan doen. Denk bijvoorbeeld aan het potentieel van voorspellende analyse, machine learning en kunstmatige intelligentie, en de impact die deze technologieën kunnen hebben op het gebied van human resources. Maar de daadwerkelijke adoptie door HR is nog steeds erg laag.

Een dashboard helpt je niet met de vraag: ‘Hoe kom ik van het probleem af?’

Natuurlijk zie ik hoe steeds meer organisaties dashboards inzetten. Daarmee kun je prima de ontwikkeling van zaken zoals verzuim en uitstroom monitoren. Je kunt de vraag beantwoorden ‘Hebben we een probleem?’ en de vraag ‘Waar zit het probleem?’. Maar een dashboard helpt je niet met de vraag: ‘Hoe kom ik van het probleem af?’.

De besluitvorming verbeteren

Een stapje verder nog is het gebruik van geavanceerde analyses. Zoals het zoeken naar indicatoren die helpen voorspellen welk talent het beste zal presteren in een managementrol. Of welke variabelen voorspellen bij welke werknemers het risico om te vertrekken het grootst is. Dergelijk analyses geven belangrijke inzichten die de besluitvorming verbeteren.

Maar de uitkomst van een dergelijke analyse komt nog steeds in een rapport of presentatie, zijn generiek en de vervolgstappen moeten we dan zelf bedenken en implementeren. Niettemin, een echte stap vooruit.

Toch kan het natuurlijk (al) veel slimmer. Het daadwerkelijk inzetten van data in de dagelijkse operatie en systemen. En dat zie ik helaas nog maar mondjesmaat. Dit terwijl er toch al diverse toepassingsmogelijkheden zijn:

  • Het automatiseren van handmatige, administratieve, processen met zogenaamd robotic process automation (RPA);
  • Het slimmer inrichten van de vacaturewebsite met algoritmes die bezoekers de meest relevante vacatures laten zien en aanbevelingen doen welke vacatures mogelijk (ook) interessant zijn;
  • Het installeren van een chatbot die de meest voorkomende vragen van sollicitanten en je werknemers kan beantwoorden;
  • Het gebruiken van algoritmes om datakwaliteitschecks uit te voeren en mogelijke verbeterpunten te tonen tijdens het invoeren van data of bij het gebruik van een dossier;
  • Het integreren van voorspellende modellen in je ATS om de meest geschikte sollicitanten te identificeren, of in je talentmanagementsysteem om talenten te ontdekken die managers mogelijk gemist hebben.

Met de komst van ChatGPT en de mogelijkheden die deze en soortgelijke technieken bieden, worden sommige van bovenstaande opties alleen maar beter. Zo kunnen chatbots betere antwoorden geven met de API van ChatGPT en kan de check op de kwaliteit van teksten sterk worden verbeterd door het taalmodel van ChatGPT.

Met de inzet van dergelijke oplossingen kan tijd worden vrijgemaakt van HR-professionals, zodat zij zich kunnen concentreren op meer strategische vraagstukken. Waarom gebeurt het dan toch niet? Daar zijn waarschijnlijk meerdere redenen voor, variërend van “De technologie is nog steeds nieuw en in ontwikkeling”, tot “We hebben op dit moment niet de tijd of het budget om te investeren”, maar vaak ook omdat we eigenlijk gewoon een beetje bang zijn voor data.

Volgende stap

Wat kan helpen om de volgende stap te zetten? Ik vroeg het ChatGPT (‘Wat heeft HR nodig om data en technologie te gaan gebruiken?’). Wellicht wat open deuren, maar het klopt wel. Ik was het alleen niet helemaal eens met de volgorde, dus die heb ik aangepast.

  • Begin met het op elkaar afstemmen van HR- en bedrijfsdoelen. Daarmee kun je de waarde van HR-data en -technologie voor het bedrijf aantonen en investeringen en ondersteuning veiligstellen;
  • Zoek vervolgens de belangrijkste HR-uitdagingen waarmee de organisatie wordt geconfronteerd en identificeer gebieden waar gegevens en technologie kunnen helpen deze problemen op te lossen;
  • Investeer in technologie en data-infrastructuur en in datakwaliteit en -beveiliging;
  • En tot slot, ontwikkel datageletterdheid binnen het HR-team.

‘Laat ChatGPT je teksten bijvoorbeeld omzetten naar taalniveau B2 of B1’

Gaat dit nog een stap te ver voor jouw organisatie? Begin dan eens eenvoudig met je eigen werk. Heb je ChatGPT al uitgeprobeerd? Daarmee kun je teksten creëren, maar ook eenvoudiger en duidelijker maken. Laat ChatGPT je teksten bijvoorbeeld omzetten naar taalniveau B2 of B1. Handig voor het opstellen van informatie voor medewerkers.

Of vraag ChatGPT om een aantal voorstellen voor het oplossen van een HR-probleem dat uit een HR-dashboard naar voren komt. Dat brengt je ongetwijfeld op ideeën waarmee je een volgende stap kunt zetten om HR-processen verder te verbeteren.

LEES OOK: Nu al kan de HR-afdeling profiteren van de vele vaardigheden van ChatGPT