Wat moeten we doen om de prestaties van onze medewerkers te verbeteren? Hoe verlagen we het verloop onder high potentials? Hoe verhogen we de klanttevredenheid via de medewerker? Zomaar drie grote vragen die iedere HR-professional bezighoudt. Volgens data-analist Irma Doze hebben veel organisaties de informatie om deze vragen te beantwoorden al in huis.

“Neem bijvoorbeeld medewerkerstevredenheidonderzoek,” legt Doze uit. “Dat staat in veel bedrijven volledig op zichzelf. Terwijl de gebruikelijke variabelen hierin zoals welbevinden, motivatie, persoonlijke ambities, doelgerichtheid enzovoort, nauw verbonden zijn met de prestaties van de organisatie. Als je weet hoe deze factoren en de interne en externe processen van de organisatie op elkaar inwerken, elkaar versterken of afzwakken, dan kun je met behulp van die kennis tot betere prestaties komen.”

Allerlei verbanden binnen de organisatie kunnen zo de sleutel vormen voor passende antwoorden. Die verbanden komen pas naar voren als je de beschikbare data in de organisatie aan elkaar koppelt, zodat je ze kunt analyseren. Doze: “Wil je een bedrijf zoveel mogelijk op basis van data besturen dan moet je alle processen die business intelligence opleveren, samenvoegen tot één geheel dat beheerd wordt door één afdeling. Zeg maar een soort interne CIA.”

Onverwachte inzichten

Doze: “Met behulp van deze analyses is het mogelijk aannames waar het management zich al jaren op baseert te bevestigen of als mythe te ontkrachten. Analyses maken het mogelijk om te bepalen hoe waarschijnlijk het is dat persoonskenmerken, competenties en vaardigheden een grotere kans geven op bepaald gedrag. Dat levert resultaten op die je kunt gebruiken voor het nemen van strategische beslissingen. En dit kan onverwachte inzichten opleveren”

Ook kunnen correlaties waardevolle informatie geven ten behoeve van de organisatieontwikkeling en de organisatiestructuur. Bijvoorbeeld of het mogelijk is om efficiëntere omvangen van afdelingen te hanteren, die minder kosten en dezelfde performance opleveren. Lukt het bijvoorbeeld met minder managers de performance op peil te houden. Aanwijzingen hiervoor zijn bijvoorbeeld correlaties tussen de aanwezigheid van specifieke managementcompetenties en de output per medewerker. Doze: “Met behulp van deze analyses is het mogelijk aannames waar het management zich al jaren op baseert te bevestigen of als mythe te ontkrachten. Analyses maken het mogelijk om te bepalen hoe waarschijnlijk het is dat persoonskenmerken, competenties en vaardigheden een grotere kans geven op bepaald gedrag.”

Meer weten of data-analyse? Lees dan het artikel Human Capital Management: verklaren en voorspellen met data