Dit is de mening van Gerard Evers van EuroHRM. Hij is gespecialiseerd in economisch personeelsmanagement. Volgens Evers wordt het meten vaak gedaan omdat het kan helpen bij het maken van analyses en keuzes. Toch zijn er wel, met name ethische, grenzen. “Als bedrijf moet je geen zaken meten die al te zeer de privacy van je werknemers raken. Daarbij zijn er altijd zaken die op het grensvlak liggen, zoals het gebruik van social media, leefstijl en alcoholgebruik.”
Relevante terreinen om te meten
Hij vervolgt: “In het meten van zaken als betrokkenheid en tevredenheid van medewerkers zie ik daarentegen geen enkel bezwaar. Zolang het maar relevant is.” Relevante terreinen, waarop meten uitermate nuttig kan zijn de komende jaren zijn volgens Evers productiviteit, de ontwikkelbaarheid van kennis en competenties en de duurzame inzetbaarheid van medewerkers.
Evers: “Je weet dat mensen die op een bepaalde baan zitten, vaak een tijdelijke fit is. Of omdat mensen veranderen, of omdat banen veranderen. Of omdat banen wegvallen, bijvoorbeeld door outsourcing. Het is dan belangrijk om te weten of mensen ook elders inzetbaar zijn; of ze gezond van lijf en leden zijn, maar ook of ze over de benodigde kennis en competenties beschikken. En of ze bereid zijn ander werk te gaan doen.”