Op basis hiervan zet OpenText de vijf belangrijkste trends voor 2017 op een rij.
1. Kunstmatige intelligentie en machine learning: de geautomatiseerde organisatie
Kunstmatige Intelligentie (KI) en machine learning worden steeds krachtiger door parallelle verwerking van rekenprocessen, big data, cloud-technologie en geavanceerde algoritmen. Virtuele persoonlijke assistanten zoals Apple’s Siri en Google Assistant worden al veel gebruikt, robo-adviseurs in de financiële dienstverlening worden werkelijkheid en hotels over de hele wereld maken al gebruik van robot-butlers voor roomservice. Volgens Forrester stijgen investeringen in deze ontwikkelingen met 300% in 2017. En Gartner geeft aan dat 50% van alle analytische interacties worden geleverd via KI in de komende drie tot vijf jaar. De mogelijke toepassingen zijn eindeloos. Voor bedrijven is het leren begrijpen en op de juiste manier inzetten van cognitieve systemen, big data-analyse, machine learning technologie en KI van cruciaal belang om te blijven bestaan. Op de kortere termijn biedt het vooral kansen voor het verkrijgen van interessante inzichten waarmee ze betere en snellere beslissingen kunnen nemen en zo de concurrentie voor kunnen blijven.
2. Het jaar van intelligentie op ieder vlak
Kunstmatige intelligentie en machine learning worden in het bedrijfsleven een vast onderdeel. Maar ook in het privéleven van werknemers speelt het een steeds grotere rol. Huishoudelijke apparaten, auto’s, thermostaten: alles wordt slim. Door zelflerend te zijn passen apparaten om de mens heen zich automatisch aan diverse voorkeuren aan. Een thermostaat registreert op den duur wanneer deze moet aanspringen, omdat bewoners op een vast moment thuiskomen, of de thermostaat springt zelf in op de weersvoorspellingen. Daarnaast worden apps voor het optimaliseren van gezondheid of het beter presteren tijdens het werk steeds gebruikelijker.
3. Aanval is de beste verdediging
Adaptive security staat bovenaan de CIO-agenda. De intrede van het digitale tijdperk biedt mogelijkheden voor groei van activiteiten binnen organisaties, maar veroorzaakt ook een groter risico op cybercrime. Alleen al in 2016 was cybercrime de op één na meest gerapporteerde vorm van criminaliteit. Hierdoor wordt voor organisaties een effectieve enterprise security belangrijker dan ooit. De traditionele aanpak, gebaseerd op antivirussoftware en firewalls, is niet meer voldoende. In 2017 gaan organisaties in de aanval, ervanuit gaande dat hun netwerk continu onder vuur ligt. Door real-time monitoring en het uitvoeren van analyses lopen ze vooruit op cyberaanvallen en informatielekken. Afwijkingen worden sneller gesignaleerd en potentiële bedreigingen blootgelegd.
4. Nieuwe kansen met een nieuw ecosysteem
In de afgelopen jaren boden zakelijke netwerken nieuwe kansen in het bedrijfsleven. Deze zakelijke netwerken breiden uit naar nieuwe ecosystemen en overstijgen in 2017 geografie, industrie en de taal om nog meer kansen en groei te realiseren voor digitale ondernemingen. Een groot deel van de technologie die nodig is voor dit ecosysteem bestaat al: KI, robotica, sensoren en IoT. Delen van informatie en juist samenwerken is daarnaast nog nodig om alles met elkaar te verbinden. Data en standaardisatie zijn onmisbaar voor de ontwikkeling en groei van dit ecosysteem. Organisaties die in staat zijn deze factoren met elkaar te verbinden, zijn in staat om kansen voor het bedrijf optimaal te benutten.
5. Klantgerichtheid als drijfveer voor transformatie
Klantgerichtheid is in 2017 de drijfveer voor transformatie binnen alle bedrijfstakken. In 2009 schreef Uber geschiedenis door het opschudden van een gehele markt. Vandaag de dag is het bedrijf wereldwijd actief en heeft een waarde van meer dan 60 miljard dollar. Wat ten grondslag ligt aan dit succes? Velen zouden disruptieve technologie of zelfs intelligente data antwoorden, maar in feite is Ubers klantcentrale aanpak nog belangrijker geweest. De sleutel tot succes ligt in het combineren van een klantgerichte benadering, technologie en businessmodellen. Het komende jaar wordt er binnen talloze bedrijven meer geïnvesteerd in de klant. Aanpassen aan de veranderende behoefte van de klant door gebruik van KI en predictive analytics is cruciaal. In de digitale wereld hebben consumenten het steeds meer voor het zeggen en de dienstverlening dient hierop aangepast te worden. Organisaties kunnen dit alleen door mee te gaan in deze transformatie. Het gevecht om de klant wordt alleen gewonnen door te excelleren in klantervaring.
“We kunnen er niet langer omheen, de vierde industriële revolutie is hier. We zijn getuige van belangrijke doorbraken in elke branche, gedreven door disruptieve innovatie”, zegt Mark Barrenechea, CEO en CTO bij OpenText. “De mogelijkheden zijn eindeloos, maar het niet actief deelnemen aan deze transformatie is geen optie meer.”