In het rapport komen ruim 1.500 marketing- en data professionals en 25 managers van toonaangevende Europese bedrijven, waaronder Adidas, Maersk en DHL, aan het woord over veranderingen in de werkomgeving.
Data literacy
Als gevolg van nieuwe ontwikkelingen doen nieuwe technologieën hun intrede en schudden zij de traditionele verhoudingen op. Innovaties volgen elkaar in hoog tempo op en dwingen bedrijven tot actie. Als gevolg van nieuwe technologieën, zoals machine learning en kunstmatige intelligentie neemt de behoefte aan specifieke functies, zoals data-analisten, growth hackers of cyber-architecten in de komende jaren alleen maar toe. De vraag naar kennis om data te kunnen analyseren en interpreteren (data literacy) neemt onder bedrijven – én professionals – steeds meer toe. Deze kennis kan bijvoorbeeld worden ingezet om coronastatistieken te doorgronden of voor het maken van goed onderbouwde financiële beslissingen.
Gamechanger
Uit het onderzoek blijkt dat bestaande skill levels en competenties onvoldoende aansluiten bij de behoeften in de markt met als gevolg dat de helft van de professionals nieuwe vaardigheden moet ontwikkelen. Deze disruptieve technologieën worden door veel ondervraagde Europese managers als een gamechanger beschouwd: bijna de helft (44 procent) van de professionals zegt de voortgaande digitalisering als een grotere uitdaging voor hun huidige functie te zien dan de impact van de coronacrisis (20 procent).
Nieuwe digitale vaardigheden
De ontwikkeling van nieuwe digitale vaardigheden is een thema dat hoog op de agenda staat van veel grote organisaties zoals de OESO en het World Economic Forum. Zo blijkt uit het onderzoek dat organisaties op basis van discussies over future skills kunnen worden verdeeld in zogeheten praters (44 procent) – professionals die de ambitie hebben digitale vaardigheden te verwerven, maar niet tot actie overgaan – en doeners (56 procent): personen die wél in beweging komen om deze skills te ontwikkelen.