Foto: Een van de fabrieken die als voorbeeld dienen is Tata Steel.
Het onderzoek onder 1.000 fabrieken was gestart om het toenemende aantal bedrijven dat in de pilot fase bleef hangen te helpen. De 16 ‘vuurtorens’ zijn uitgekozen vanwege hun geavanceerde digitalisering, automatisering, analytics en robotisering en zullen hun lessons learned en inzichten delen met hun peers.
Verbeteren productiviteit en welzijn
De technologie in deze cases is bedoeld om het werk te verbeteren en niet over te nemen. “Digitalisering gaat over het verbeteren van de productiviteit, niet over kostenreductie”, aldus Enno de Boer, partner bij McKinsey. “Bij deze bedrijven staan de operator en de workforce bij innovaties aan het roer. Ze worden er niet aan onderworpen.”
Als voorbeeld haalt Diego Hernandez-Diaz, een van de onderzoekers die vijf fabrieken bezocht, een electronics fabrikant aan die heel ver gaat om zijn medewerkers nieuwe vaardigheden te leren. “Het bedrijf bouwde een volledig uitgeruste virtuele versie van de fabriek. De medewerkers droegen 3D-brillen om erdoorheen te lopen en om aan hun nieuwe werk te wennen. Nog voordat de nieuwe technologie was geleverd.”
McKinsey senior expert Forest Hou bracht aan acht fabrieksvestigingen in Azië een bezoek. De leidende bedrijven houden zich daar bezig met draagbare AI-technologie. Deze wearables voorzien de medewerkers van real-time feedback. Dit om hun effectiviteit en skills te verbeteren.
Democratisering werkproces
De betrokkenheid wordt vergroot door medewerkers toegang te geven tot data aldus De Boer. “Ze raken schermen aan, zien wat er gebeurt, identificeren redenen waarom er afwijkingen zijn, en nemen besluiten. Operators in fabrieken die digitaal nog niet zo ver zijn hebben een dergelijke controle niet. De managers voorzien daar de medewerkers van een rapportage, maar dat zijn momentopnames. Directe toegang tot data democratiseert het werkproces en legt het in de handen van de operator.”
Upskilling
Dat is een van de ontwikkelingen die de zogenaamde vuurtorens met elkaar gemeen hebben. Volgens McKinsey geven de leiders van deze bedrijven aan dat ‘upskilling’ van hun medewerkers de hoogste prioriteit heeft. Het zorgt er bovendien voor dat meerdere generaties met elkaar samenwerken. Zo werken nieuwe digitale, data- en AI-experts samen met operators met meer dan 20 jaar ervaring. De bedrijven creëren incompany opleidingen en academies om de vaardigheden en competenties van de medewerkers up to date te houden. En weer anderen hebben banden met middelbare en hogere scholen en universiteiten.
Advanced analytics bij Tata Steel
Tata Steel in IJmuiden is een van de bedrijven die door het World Economic Forum is erkend als een wereldwijd toonaangevend bedrijf op het gebied van technologie en innovatie. Hans Fischer, CEO van Tata Steel in Europa. “Dit is een erkenning voor de grote inzet en toewijding van het advanced analytics team, maar ook van het management en alle werkeenheden in IJmuiden. Zij hebben het potentieel van het toepassen van advanced analytics binnen onze fabrieken en installaties, logistiek en verkoop op waarde geschat en zijn erin geslaagd verbeteringen te realiseren die zonder de analyse van complexe datasets niet mogelijk waren geweest. De status van ‘Advanced Lighthouse Company’ laat zien dat wij een hightech bedrijf zijn waar innovatie centraal staat. We maken daarbij volop gebruik van de nieuwste artificial intelligence technologieën. Tata Steel loopt voorop waar het gaat om digitalisering en het integreren van de technieken van de toekomst in de eigen processen. We hebben er bewust voor gekozen om eigen mensen op te leiden op het gebied van data science en data engineering in plaats van externe experts in te huren. Daarnaast hebben we ook het management getraind. Want zij moeten leren om kansrijke projecten te identificeren en aan te sturen.”
Lees hier meer over het Lighthouse Project