“Reporting op HR-gebied was binnen de universiteit ook slecht ontwikkeld. We hebben dus eerst gezorgd dat we fatsoenlijke rapporten kregen. Voorheen werden voornamelijk lijstjes geproduceerd. Wij zijn naar meer grafische weergaves gegaan waaruit je bijvoorbeeld snel kan opmaken waar eventueel een probleem speelt of een stoplicht op rood stond en men in actie moest komen. Door deze nieuwe weergaves kregen we bijvoorbeeld verzuim steeds beter in beeld, zodat we trends kunnen aangeven en kunnen signaleren waar iets speelt.”
Dashboard
Het inzichtelijker maken van de data en laten zien wat je feitelijk met die data kunt doen is heel belangrijk om HR enthousiast te maken voor analytics, heeft Brinkman ervaren: “Bij HR-medewerkers lopen toch nog vaak de kriebels over de rug zodra ze iets met cijfers zien. Als je een goed dashboard maakt zodat je op een A4-tje je belangrijkste kengetallen ziet en als je de data een beetje mensvriendelijk toont in plaats van in botte cijfers, dan helpt dat om de mensen naar de informatie toe te trekken.
Over disciplines heenkijken
De kern wanneer je analytics optimaal wilt inzetten is dat je over de disciplines heen moet kijken. Je wilt diverse zaken meer aan elkaar vastknopen. Vragen rondom een tweede en derde geldstroomproject waren van oudsher een financieel verhaal, maar daarin zoeken het financiële cluster en HR elkaar steeds meer op. Ook voor het onderwijs en onderzoek geldt dat. Er werd vooral veel vanuit de aparte kolommen gedacht en je merkt steeds meer dat je elkaars informatie nodig hebt om goed te kunnen rapporteren en sturen.
Voor HR betekent deze ontwikkeling vooral dat men veel meer vanuit de business moet leren denken, dat is een culturele omslag. Maar tegelijkertijd kan traditionele HR analytische HR ook weer versterken. Achter elke grafiek en elk cijfer zit een verhaal. Als je hoog verzuim hebt kan dat zowel domme pech zijn als het gevolg van een langdurige ziekte of van een leidinggevende die zijn mensen overspannen maakt. Je hebt dus zowel een analytisch en digitaal als een inhoudelijk bewustzijn nodig.”
Rens Brinkman is spreker op het Nationaal HR Analytics Congres 2019. Tijdens de case Van HR Analytics naar Business Analytics geeft hij sprekende voorbeelden van rapportages en analyses en gaat hij uitgebreid in op de lessons learned die hij tijdens dit traject heeft ervaren.