Onlangs sprak ik met Annemieke Nennie, binnen Rabobank verantwoordelijk voor het inrichten van de People Analytics functie. We spraken over de invulling die HR geeft aan de digitalisering van Rabobank, de stappen die al gezet zijn, welke uitdagingen er nog liggen en de visie van Annemieke op de toekomst.
Medewerkers en HR zijn het over één ding eens: personalisatie van aanbod is zeer urgent, maar een lastige opgave. Medewerkers verwachten van HR tegenwoordig dezelfde service als van Bol.com en Spotify. Maar zover is HR nog niet.
De werkomgeving heeft grote impact op de motivatie en het werkgeluk van werknemers en hoe productief en efficiënt ze kunnen zijn. Een gezonde werkomgeving draagt dan ook bij aan het behalen van een positief resultaat onder stressvolle omstandigheden.
Goed personeel werven, talenten binden en tevreden houden. Dat is al sinds jaar en dag de kern van HRM. De economische situatie van het moment (hoog- of laagconjunctuur) bepaalt vervolgens de concrete invulling van het personeelsbeleid. Bij een overschot op de arbeidsmarkt stellen werkgevers de ‘eisen’, bij krapte zijn de werknemers aan zet. Tot zover niets nieuws onder de zon, maar…
Wat gebeurt er met de data die we dagelijks achterlaten? Waar liggen de grenzen van onze privacy? Hoe kunnen we regelmatig 'disconnecten' om meer met élkaar te 'connecten'? In ons dagelijks leven spelen tech ontwikkelingen al een enorme rol en hoewel we ook sceptisch zijn voor de gevolgen ervan, kunnen we niet meer zonder. Wat kan - en moet - HR onder deze omstandigheden voor de medewerkers betekenen?
Sinds 2015 ondersteunt AnalitiQs de gemeente Den Haag op het gebied van HR-analytics middels verschillende projecten: Strategische Personeelsplanning, Verzuimanalyse en de ontwikkeling van HR-dashboards en -rapporten. Onlangs sprak ik met Monica Trommelen, Strategisch Adviseur HR Control en Analytics bij de gemeente Den Haag, over hun HR-dashboards. Waar dragen de dashboards aan bij? En wat is de volgende stap?
Een kennisbank bestaande uit AAQ’s is een goede eerste stap naar een meer persoonlijke werknemerservaring. En dit is een belangrijke transformatie. Uit recent onderzoek onder 500 CHRO’s blijkt dat ruim de helft van hen vindt dat zij een digitale, gepersonaliseerde werknemerservaring moeten creëren. En 77% van de CHRO’s voorziet een verbeterde werknemerservaring door digitale transformatie in de komende drie jaar.
Onlangs sprak ik met Erwin Brik, HR-directeur bij VWE Automotive. Deze organisatie is een pilot gestart om betrokkenheid onder medewerkers te meten via tekstanalyse van interne e-mails. Ik ben erg enthousiast over deze methode en deel daarom graag Erwins ervaringen met u. Wellicht helpt dit om ook de sprong te wagen en nieuwe wegen te bewandelen op het gebied van ‘continuous listening’. Laat u inspireren!
Volgens de nieuwste Nederlandse Digitaliseringsagenda gaan we met ronkende vaart de digitale toekomst in. Nederland moet digitaal koploper in de wereld worden. Maar daarbij moeten we de mensen wiens baan bedreigd wordt door deze zelfde digitalisering niet bij de vuilnisbak van het verleden laten staan.
In een voorbereiding op een trainingstraject rondom gastvrijheid had ik laatst een interessante discussie. De managers dachten door te benoemen hoe belangrijk gastvrijheid voor de organisatie is en waarom gastvrijheid zo leuk is, de medewerkers wel in beweging te krijgen. “Gastvrijheid is toch leuk? Het geeft je passie en plezier in je werk. Je geeft aandacht, maar krijgt er ook aandacht en waardering voor terug!” Maar… als gastvrijheid zo goed en leuk is, hoe komt het dan dat gastvrijheid geen constante factor is?