Als data-analist analiseer ik regelmatig data van medewerkerstevredenheidsonderzoeken (MTO). Meestal eindigt een MTO met de vraag of medewerkers nog vragen of opmerkingen hebben. Een veelgelezen antwoord is dat medewerkers vragen om terugkoppeling van de resultaten. Dit is logisch. Je vult iets in als medewerker in de hoop dat het gelezen wordt en dat er iets wordt gedaan met de feedback die je geeft.
Na decennia waarbij we vanuit HR uiterst terughoudend waren om cijfers te koppelen aan ons vakgebied, is de verleiding groot om mee te gaan in de huidige data-hype. Maar we moeten ook weer niet doorschieten in de richting van datagedreven/data-driven HR. Daarom een pleidooi voor databedreven HR.
Joost Hoedjes, Lead HR-analytics bij Provincie Zuid-Holland, is een Analytics Translator pur sang. Als kind was hij al geïntrigeerd door de statistieken in zijn voetbalboekjes en naar het verhaal achter de cijfers. Omdat hij goed de verbinding weet te leggen tussen data en de business, mag hij als pionier het HR-analytics team opzetten binnen de Provincie Zuid-Holland. Hoe ziet de HR-analytics reis van Joost eruit?
Er wordt steeds meer waarde gehecht aan de stem van de medewerker ofwel de ‘Voice of the Employee’ binnen bedrijven en organisaties. Ook het Ministerie van Defensie luistert naar het geluid van hun 60.000 medewerkers. Onderzoeker Beatrice Snel vertelt hoe de Voice of the Employee op het Ministerie van Defensie is ingericht.
Naar aanleiding van de media-aandacht* rondom het Gelijk Loon Gelijk Werk onderzoek dat AnalitiQs voor Aegon heeft uitgevoerd, ben ik de laatste weken met HR- en algemeen bestuurders van verschillende organisaties over dit onderwerp in gesprek gegaan. Een deel wil ook een dergelijke analyse uitvoeren en is benieuwd hoe dit het beste aangepakt kan worden. En een aantal organisaties hebben deze analyses, al dan niet achter de schermen, reeds uitgevoerd.
Hoe kan het medewerkers helpen om beter en sneller aanbod over leren en ontwikkelen te ontvangen? Hoe kan het ervoor zorgen dat de juiste vacature, op het juiste moment, bij de juiste persoon komt? Hoe kunnen we ervoor zorgen dat we medewerkers niet meer met informatie overladen die niet relevant is?
In 2018 start Stefaan bij Aegon als Global Director HR Technology en Analytics. Waarom vindt hij mens- en organisatievraagstukken zo interessant? En hoe geeft hij binnen Aegon invulling aan HR-analytics en zijn nieuwe rol? “Het uiteindelijke doel is om mijn rol, de brugfunctie tussen HR en data science, overbodig te maken”
Analisten zijn een ‘stelletje cowboys’ die snelle conclusies trekken zonder diepgang en onderzoekers rapporteren altijd te laat en op het verkeerde moment. Dat waren soms de clichés die het onderzoeksteam van Beatrice Snel en het business intelligence team van Jeffry Louvenberg over elkaar uitspraken toen hun werkvelden in oktober 2013 werden geïntegreerd binnen de afdeling Trends, Onderzoek en Statistiek (TOS).
In Nederland zijn de verschillen in beloning tussen mannen en vrouwen klein zo blijkt uit diverse Gelijk Loon voor Gelijk Werk onderzoeken. We zitten dus op het goede pad, maar er zijn mijns inziens twee zaken benodigd om ongelijkheid op basis van geslacht nog sneller de wereld uit te helpen.
Het wordt voor HR steeds belangrijker om naar de Voice of the Employee te luisteren omdat organisaties realiseren dat zij daarmee het verschil kunnen maken voor hun personeel. Cendris Customer Contact wil graag dat medewerkers zich vanaf hun allereerste Employee Journey welkom voelen. Daarbij spelen vanaf het begin onderzoeken een grote rol.