Vitaliteit is een thema dat binnen veel organisaties leeft en waar aardig wat geld in wordt geïnvesteerd. Echter, de opbrengsten zijn niet altijd inzichtelijk. Deze situatie speelde ook bij onze klant, een financiële dienstverlener. AnalitiQs werd gevraagd om de effecten van een vitaliteitsprogramma pilot in kaart te brengen zodat een gefundeerde keuze gemaakt kon worden om de pilot op te schalen of het bij een pilot te houden. We werden tijdig aangehaakt en zo kon een nulmeting vooraf en een effectmeting achteraf worden uitgevoerd. Zijn de medewerkers vitaler geworden?
Er is heel veel dynamiek in de wereld van werk. Velen werken thuis. Vrijwilligers helpen anderen en wisselen zo van beroep. En er zijn talloze samenwerkingen tussen organisaties. Als de crisis voorbij is kan de manier waarop we werken weleens voorgoed veranderen. Total Talent Management is daarbij onontbeerlijk. Een aantal partijen in Nederland en België zijn hiervoor al een aantal jaar met een programma bezig.
Om serieus met People Analytics en een datagedreven HR-beleid aan de gang te gaan, dat leidt tot acties die een organisatie verder helpen, is het essentieel dat de kwaliteit van de data hoog is. Om dat te bereiken vond bij DSM de afgelopen jaren het project MORE plaats. Gaby Montens, HR Expert op datagebied bij DSM, vertelt over de uitdagingen, valkuilen en succesfactoren. En geeft tips.
Voor multinationale bedrijven is het belangrijk om internationale medewerkers in te huren. Maar helaas zijn deze ‘expat opdrachten’ niet altijd succesvol. Dat is jammer want het kost veel geld voor een bedrijf en kan negatieve effecten hebben op zowel het welzijn van een medewerker als zijn of haar carrière. Maar er is een oplossing die kan helpen om de kans van expat succes te verhogen: sociale steun. Zo blijkt namelijk uit een recentelijke meta studie van Paul van der Laken, Marloes van Engen, Marc van Veldhoven en Jaap Paauwe.
Een nieuw decennium is gestart. Een happy en techie nieuw jaar iedereen. Wij voorspellen een decennium waarin het technisch gezien eindelijk om de werkende mens, al het 'talent', zelf zal gaan draaien. Die accepteren namelijk steeds minder de ingewikkelde processen en tools die stafafdelingen, met name HR, hen 'opleggen'. Van P&O software naar TalentTech.
De introductie of doorontwikkeling van e-HRM start meestal bij de aanschaf van een nieuw systeem. Maar een dergelijk project is eigenlijk nooit afgerond. Dat is misschien niet iets wat organisaties graag horen, maar eigenlijk is het heel logisch.
Marketing heeft het nodige pionierswerk verricht op concepten als Customer Experience (CX), Customer Journeys en Voice of the Customer (VoC). Inmiddels is het inzicht ontstaan dat een organisatie niet alleen een goede beleving dient te bieden aan klanten, maar ook aan medewerkers. Een goede beleving is min of meer de standaard geworden, dus waarom zou je in je rol als medewerker genoegen nemen met een proces dat kapot is of een gammele user-interface? Daarnaast is bewezen dat een goede Employee Experience (EX) geld oplevert.
Het is weer bijna dagelijks polonaise op de snelweg. De pepernoten liggen in de schappen. De mandarijnen zijn niet aan te slepen. In menig organisatie staat de sfeer onder druk vanwege budgetdiscussies. Kortom, het einde van het jaar is weer in zicht. Eind 2018 heb ik enkele HR-analytics voorspellingen gedaan voor 2019. Laat ik eens doen wat we bij AnalitiQs altijd onze klanten adviseren: kijken in hoeverre bepaalde verwachtingen zijn gerealiseerd. Eens kijken of mijn voorspellende gaven die van de gemiddelde beursanalist overstijgen. Hoe ga ik dit doen? Middels een self-assessment.
Blije medewerkers zorgen voor blije klanten. Maar wat maakt medewerkers blij? Een keer per jaar een medewerkersonderzoek uitvoeren vertelt je niet zo veel, daar zijn de meeste HR-professionals het inmiddels wel over eens. We zien een verschuiving van denken vanuit HR-processen naar een focus op de beleving van medewerkers, de Employee Experience.
Meer dan de helft van de Nederlandse werknemers werkt in een andere gemeente dan waar zij wonen en de gemiddelde woon-werkafstand in 2017 was 22,3 km*. Maar hoe zit het eigenlijk met de impact van woon-werkverkeer op werk? Een studie van Liang Ma en Runing Ye in de Journal of Transport Geography** analyseerde met behulp van survey data uit drie grote steden in Australië of en hoe woon-werkverkeer de productiviteit van een werknemer beïnvloedt.