Jeetje, ik ben geschrokken! Deloitte bracht onlangs een nieuw rapport uit ‘Women @ Work: A global outlook’ met daarin de meningen van 5.000 vrouwen verdeeld over 10 landen. De resultaten zijn schokkend!
We hebben een bijzonder jaar achter de rug. Werkgevers lieten op advies van de overheid werknemers waar dat kon thuis werken. Uit een peiling van RTL Z blijkt dat één op de vijf werkgevers wil dat werknemers na de coronacrisis weer volledig naar de werklocatie komen. Daarnaast geeft juist een kwart van de werknemers aan grotendeels vanuit huis te willen blijven werken. Maar kan dat? Ik licht vier vragen toe.
Geen nieuw normaal. Wat op de Nederlandse werkvloer normaal was voor COVID-19, is volgens mij niet iets waar we met weemoed naar terug moeten kijken. Met z’n allen in polonaise op het asfalt, om 40+ uur achter een ‘clean desk’ te schuiven. Ingericht om met name kostenefficiënt te zijn en niet zozeer om de menselijke maat te dienen. Qua werk zelf zijn er ook de nodige innovaties nodig om de burn -en bore outs alsmede de bullshitbanen buiten de deur te houden. Dus graag een echte nieuwe werkelijkheid van werk.
Een interessante vraag is of een werknemer ingeval van een privacyschending een schadevergoeding kan claimen. Het antwoord daarop lijkt op het eerste gezicht eenvoudig. Complicerende factor is dat privacyschendingen meestal niet tot materiële schade leiden. Enkele uitspraken geduid.
Hoe zorg je ervoor dat medewerkers een optimaal ondersteunende werkomgeving binnen de organisatie beleven en ervaren? Met de Employee Experience methode kun je de waarden, drijfveren en behoeften van medewerkers in kaart brengen en vertalen naar eventuele aanpassingen in de inrichting van het kantoor.
Diversiteit en Inclusie (D&I) zijn voor bedrijven en organisaties van steeds groter belang. Niet alleen om ethisch en maatschappelijk bewust te handelen, maar ook omdat uit onderzoek blijkt dat geïncludeerde medewerkers hun bedrijf hoger waarderen, meer betrokken zijn en betere resultaten leveren. Een bekend mediabedrijf benaderde ons daarom met de volgende drie vragen: Hoe is het gesteld met D&I op onze werkvloer? Leidt D&I bij ons ook tot een betere bedrijfsvoering? Wat zouden we kunnen verbeteren?
De toekomst van werk ziet er anders uit. Meer thuis, minder op kantoor. Dat vraagt aanpassingen van werkgevers en medewerkers. En: werk aan de winkel voor HR en Communicatie. Bekijk hier de meest recente onderzoeksresultaten van het Nationale Corona Onderzoek.
In de marketingwereld doen we het al volop: actief luisteren naar de klant, zodat we kunnen inspelen op zijn behoeften. Irma Doze, coauteur van het boek ‘HR-analytics’, ziet nu dezelfde trend ontstaan bij werknemers. Hoe doe je dat, actief naar je werknemer luisteren? En waarom is het waardevol?
Bij de vijfde editie van het Nationaal HR Analytics congres waren meer dan 150 gasten en 20 sprekers aanwezig. Vanwege de corona-epidemie vond het congres geheel online plaats, maar dat heeft de pret zeker niet gedrukt. Benieuwd naar de lessen? In dit artikel vat ik het congres samen.
De coronacrisis was de eerste grote kennismaking met werken op afstand - 'remote' werken. In eerste instantie ontstond er onrust: hoe continueren we de bedrijfsvoering, hoe houden we processen in gang? Iedereen in de organisatie moest alles op alles zetten om te zorgen dat alles zo snel mogelijk door kon gaan.