Steeds meer grote organisaties zijn bezig met het uitbouwen van hun HR analytics expertise. Sommigen doen dat intern, anderen dan weer met het gebruik van externe ondersteuning. Het is overduidelijk dat organisaties meer inzichten willen verwerven in de relatie tussen investeringen in HR praktijken en de uitwerking ervan op de output van hun organisatie, onder welke vorm dan ook. Luk Smeyers vat voor u zijn voornaamste geleerde lessen uit zijn projecten van 2014 samen.
Steeds meer grote organisaties zijn bezig met het uitbouwen van hun HR analytics expertise. Sommigen doen dat intern, anderen dan weer met het gebruik van externe ondersteuning. Het is overduidelijk dat organisaties meer inzichten willen verwerven in de relatie tussen investeringen in HR praktijken en de uitwerking ervan op de output van hun organisatie, onder welke vorm dan ook.
Goed communiceren met je medewerkers is niet voor iedereen gemakkelijk, maar wel essentieel voor het de organisatie. Goed geïnformeerde medewerkers voelen zich meer betrokken, hebben de neiging om wat harder te werken en zijn flexibeler. Voldoende redenen om de interne communicatie zeer serieus te nemen, ook als communicatie plaatsvindt via de website, mail of bijvoorbeeld het populaire whatsapp.
Tijdens de discussie komt meerdere malen naar voren dat e-HRM HRM kan vervangen… Een van de sprekers roept dat, hoewel zijn baas erg tevreden met hem is, hij toch echt niet vervangen gaat worden na zijn pensioen. Door het succes van e-HRM in zijn organisatie. In het publiek roept iemand zelfs dat haar HR-afdeling tot doel heeft zich zelf overbodig te maken.
Een oer-Nederlands gezegde is dat de waarheid in het midden ligt. En met die nadruk op het midden wordt dan indirect verwezen naar de uiteinden waar de waarheid dus níet ligt. Maar waarom zeggen we dat eigenlijk – dat de waarheid in het midden ligt?
Het lijkt haast het nieuwe ‘buzzword’ in de HR wereld; HR analytics. Vorige week op de klantendag van een HR en Payroll leverancier was de ‘Analytics’ stand een druk bezochte kraam. Vele bezoekers wilde daar meer van weten. Zo hoorde ik gisterochtend op radio 1 een interview met Sander Klous, Nederlands enige hoogleraar Bigdata. Of voor de volledigheid: hoogleraar Big Data Ecosystems for Business and Society. Kortom Big data is hot en ook in HR groeit het besef dat onze Personeelsinformatie systemen waardevolle informatie bevatten.
Het belang van het hebben van up-to-date HR-gegevens voor managementinformatie is nog steeds groeiende. De kwaliteit van deze informatie wordt alleen maar belangrijker. Het aantal HR-systemen dat deze informatie kan leveren heeft zich de laatste jaren sterk uitgebreid en is nog steeds in ontwikkeling. Een prima ontwikkeling, maar het maakt de keuze voor het eventueel aan te schaffen e-HRM systeem er niet eenvoudiger op.
Millennials, personen geboren na 1980, zullen de komende jaren het grootste gedeelte van de arbeidsmarkt uitmaken. Deze generatie, ook wel Generatie Y genoemd, is opgegroeid met het internet en daarom gewend om anders te communiceren dan hun voorgangers.
Zelf thuis online inchecken voor je op vakantie gaat, je bankzaken regelen met internetbankieren en online afspraken maken in het ziekenhuis. Mensen zijn steeds meer gewend om zaken zelf te regelen. Deze trend zie je ook terug op HR-afdelingen, waar mensen online hun eigen vakantieaanvragen regelen of een adreswijziging doorgeven. Wat zijn de voordelen van selfservice voor de HR-professional?
Tegenwoordig kan je tal van geavanceerde wervingsalgoritmes gebruiken waarmee je met succes de eigenschappen kan voorspellen van sollicitanten die het in die welbepaalde functie goed zouden doen. Zo kan je HR Analytics inzetten om de elementen van succesvolle wervingen te bepalen. Voorspellende HR Analytics kan ervoor zorgen dat je bedrijf over heel wat talent en zakelijke voordelen beschikt, maar ook dat er efficiënter wordt gerecruteerd en dat werknemers het bedrijf minder snel verlaten.