Bedrijven als Airbnb, Uber, Buurtzorg en Tony’s Chocolonely zetten bestaande bedrijfsstructuren op losse schroeven en ontwrichten sectoren. Ze zijn de aanleiding dat ook traditionele organisaties de urgentie voelen om te veranderen. De grote vraag daarbij is: hoe verankeren ze innovatie en creativiteit in hun bedrijfsprocessen en DNA? Werkgeluk blijkt de sleutel te zijn!
Ons jaarlijks nationaal eNPS onderzoek toont aan dat maar liefst 60% van de vrouwen en 13% van de mannen parttime werkten in 2017. In dit nationaal representatieve onderzoek, bestaande uit 1081 respondenten, meten we onder andere de employee Net Promotor Score (eNPS): in hoeverre medewerkers hun bedrijf aanbevelen aan derden.
Op 25 mei 2018 wordt de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) van kracht in Nederland. Vanaf die datum mogen organisaties persoonsgegevens alleen voor een bepaald, uitdrukkelijk omschreven doel verwerken, terwijl alleen de persoonsgegevens die nodig zijn voor dat doel mogen worden verwerkt.
HR-managers hebben een haat-liefdeverhouding met data. Enerzijds biedt data hen een leidraad bij besluitvorming en een manier om succes te meten. Anderzijds is succes voor menselijke prestaties niet zo gemakkelijk te definiëren als voor financiële prestaties.
Vorige week vond in Amsterdam HR Tech World plaats, het rondreizende congres dat de nieuwste ontwikkelingen laat zien op het gebied van technologie en digitalisering. Het bleek meteen de laatste editie onder deze naam. Welke technologische ontwikkelingen hebben de komende tijd impact op uw vakgebied?
Er zijn maar weinig onderwerpen die meer aandacht hebben gekregen binnen talent management dan motivatie. Het opzettelijk beïnvloeden van het gedrag van je werknemers met de bedoeling om hun prestaties te verbeteren. En niet te vergeten de juiste man of vrouw op de juiste plek.
Het HR-vakgebied bevindt zich in transitie. Het meetbaar maken van de effecten van bepaalde strategische beslissingen op de organisatie is belangrijker dan ooit. Beslissingen worden steeds vaker genomen op basis van feiten en ratio, in plaats van op onderbuikgevoel. Dit maakt dat HR-analytics ongekend populair is. Desalniettemin zijn er een aantal valkuilen waar je als organisatie zeker niet in wil stappen. In deze blog deel ik er vijf.
Als het gaat om de stakeholders die betrokken zijn bij de selectie van een HR-oplossing, worden er doorgaans vier doelgroepen of persona’s onderkend: de HR manager/directeur, de HR Business Partner, de HR-professional en natuurlijk de medewerker zelf. Er is echter nog een vijfde rol die vreemd genoeg haast nooit wordt genoemd: de Business Controller. Is de controller daarmee het vijfde wiel aan de wagen? Of zijn er redenen om de controller uit de schaduw te halen bij het selecteren van een nieuwe HR-oplossing?
Goed ingewerkte medewerkers blijven langer, zijn meer betrokken en zijn bovendien productiever. 6 dingen die je vanaf vandaag kunt veranderen in je inwerkprogramma zodat je al voor dag één een grotere betrokkenheid creëert.
HR Analytics en 'data driven' HR zijn tegenwoordig niet meer weg te denken in uw werkveld. Zelf geef ik er de voorkeur om aan 'data driven' niet te vertalen als data-gestuurd HR waarbij de data het HR-beleid bepalen, maar om juist de HR-professional in haar of zijn kracht te zetten door gebruik te maken van HR-gerelateerde data.