HR-professionals kunnen goed gebruikmaken van nieuwe technologie voor de eigen prestaties en die van de organisatie te verbeteren, maar laten veel mogelijkheden onbenut. Een recente studie toont hoe HR de bijdrage aan de technologische ontwikkeling van de organisatie kan vergroten.
De introductie van generatieve algoritmen op basis van gigantische datasets raakt volgens hoogleraar Paul Boselie direct aan kernthema’s van HRM, voornamelijk op het gebied van de individuele en collectieve prestaties van werknemers.
Kunstmatige intelligentie (AI) blijft aan terrein winnen, ook op de werkplek. Deze grote transformatie herdefinieert niet alleen de aard van onze taken, maar beïnvloedt ook de rol van Human Resources (HR). In dit artikel kijken we naar de ontwikkelingen op de werkplek en hoe HR kan optreden als strategisch partner om deze veranderingen te begeleiden.
Veel organisaties neigen naar een geïsoleerde aanpak van werkgeluk. De kans op uitdoving van op zichzelf staande initiatieven is echter groot als de samenhang tussen teams en afdelingen ontbreekt. Dit artikel laat zien hoe je door keten- en procesdenken werkgeluk een bredere en structurele plek in de organisatie kunt geven.
In dit artikel duiken we dieper in het concept van erkenning en onderzoeken we waarom het geven van erkenning aan medewerkers zo belangrijk is. We bespreken ook hoe je op een inclusieve manier erkenning kan geven aan medewerkers en waarom dit essentieel is voor het creëren van een positieve en productieve werkomgeving.
De invloed van Kunstmatige Intelligentie (AI) op HR is enorm. De technologische vooruitgang werkt als een katalysator voor de transformatie in het HR-landschap, maar hoe implementeer je AI op de juiste manier? In dit artikel kijken we naar hoe AI de wereld van HR vormgeeft, hoe het de huidige trends beïnvloedt en hoe je nieuwe mogelijkheden creëert voor zowel medewerkers als werkgevers.
Met generatieve AI kunnen L&D-professionals en interne kennisexperts in no-time zelf hoogwaardige trainingen in allerlei vormen creëren. Hierdoor is leren van waardevolle kennis en expertise van collega’s binnen de eigen organisatie beter en makkelijker geworden dan ooit. Homam Karimi, CEO en oprichter van Studytube, vertelt wat de voordelen zijn van generatieve AI, welke toepassingen gaan vliegen en hoe je van deze nieuwe manier van werken een succes maakt.
Hoe goed denken we als organisatie na over de gevolgen van technologische vernieuwingen voor de medewerkers in de organisatie? Door de snelheid waarin technologische ontwikkelingen zich in organisaties voltrekken, hebben we vaak onvoldoende oog voor de neveneffecten. Hilary Richters, director van het Digital Ethics-team van consultancyorganisatie Deloitte: ‘Technologie is te belangrijk om aan techneuten over te laten: ook HR moet erover meebeslissen’
Uit onderzoek van SD Worx blijkt dat 57% van de Nederlandse organisaties in 2022 aandacht had voor digitalisering van HR. Hiermee kun je je HR-processen automatiseren en dus tijd winnen. Tijd die je vervolgens kunt besteden aan persoonlijk contact met medewerkers die dat nodig hebben en aan het meer strategisch kunnen adviseren van het management. Maar hoe stel je een business case op, hoe kies je een HR-systeem dat echt meerwaarde brengt voor HR en medewerkers en waar op te letten bij een HRIT-implementatie?
Veel organisaties zijn met digitalisering bezig, maar hebben (nog) niet alle processen gedigitaliseerd. Ook laat de digitale vaardigheid van HR-medewerkers over het algemeen te wensen over. Dit en meer blijkt uit onderzoek naar hoe digitaal volwassen bedrijven in Nederland zijn door Crowe Foederer in samenwerking met HR Tech Review. Hoe staat jouw afdeling ervoor?