Het zogeheten racewagenmodel is een model dat geschikt is voor het doorlichten van de inkoopfunctie bij de overheid en niet-productie bedrijven. Dit inkoopmodel is vertaald naar een FM-model, dat een helder en vooral samenhangend beeld schetst van het facilitaire domein. Dit model is goed toepasbaar als leidraad bij het opstellen van een facilitair plan, bij het beoordelen van een facilitaire situatie en bij het aan (toekomstige) studenten verduidelijken van ‘waar het bij FM over gaat’. Dit artikel geeft een uitleg over het racewagenmodel als toepassing bij facilitaire vraagstukken.
Bij het voorspellen van de toekomst blijft de factor onzekerheid altijd bestaan. Toch zijn er instrumenten waarmee toekomstige richtingen bekeken worden en op basis waarvan besloten kan worden welke acties daar het beste bij passen. Scenarioplanning is zo’n instrument dat ingezet kan worden bij strategisch Facility Management.
In haar artikel ‘De Homo Sapiens Energeticus’ pleit de auteur ervoor de mens centraal te stellen in een mensgericht huisvestingsmodel. Haar model biedt hiervoor handvatten. De werkplek van (kinder)boekenschrijver Roald Dahl illustreert waartoe deze visie in extremis kan leiden.
Voor velen is een comfortabel binnenklimaat synoniem aan airconditioning. Maar recente onderzoeken laten zien dat in de praktijk gebouwen zonder luchtkoeling door gebruikers hoger worden gewaardeerd dan gebouwen met airconditioning. Kennelijk is er iets mis met de huidige wijze van ontwerpen.
Het binnenklimaat, energiebesparing en duurzaam bouwen zijn thema’s die een belangrijke rol spelen bij de ver- of nieuwbouw van scholen. Om financiële redenen sneuvelen één of meerdere van deze aspecten vaak al tijdens het ontwerpproces. Het kan ook anders. Bij een integrale benadering kan een duurzaam schoolgebouw met een gezond binnenklimaat gerealiseerd worden.
Om voorbereid te zijn op toekomstige ontwikkelingen gebruikt de facility manager vaak een strategisch facilitair plan. In dit artikel wordt ingegaan op het doel, de inhoud en de 5 fasen in het opstellen van een facilitair plan.
In dit tweede deel van 'Strategie onder de knie' wordt ingegaan op de betekenis van opdrachtgever-opdrachtnemerrelaties. Er wordt eerst aangegeven hoe deze relaties kunnen worden getypeerd, daarna worden handreikingen gegeven voor implementatie en tenslotte wordt een praktijkvoorbeeld gegeven.
Informatie en Communicatie Technologie en facility management werken in de praktijk onvoldoende samen. Ze maken te weinig gebruik van wederzijdse expertise en competenties en bieden hun diensten onnodig versnipperd aan. Daarmee doen zij de klant geen recht en worden kansen gemist. Samenwerking leidt tot een nog betere prijs-kwaliteitverhouding van de dienstverlening. En dat is op zijn minst opmerkelijk te noemen, in een tijd waar elk dubbeltje wordt omgedraaid en zaken als one-stop-shopping en geïntegreerde serviceconcepten steeds vaker worden geïmplementeerd.
Facilitaire functies kunnen op verschillende manieren worden georganiseerd en bestuurd: functiegeoriënteerd of ketengeoriënteerd. De feitelijke invulling binnen een organisatie is afhankelijk van de ontwikkelingsfase van die organisatie. De geïntegreerde facilitaire organisatie is verantwoordelijk voor het efficiënt organiseren van huisvesting en services voor de moederorganisatie.
Onbegrip, conflicten en teleurstellingen zijn vaak het gevolg van slechte communicatie. In een werksituatie kan dit bovendien gepaard gaan met onnodig hoge kosten en gemiste kansen op topprestaties. Hier is een goede communicatie dus van essentieel belang. Om dit te verwezenlijken is het nodig inzicht te krijgen in het communicatieproces en vervolgens de juiste vaardigheden te ontwikkelen die dit proces succesvol moeten laten verlopen.