Hoe maak je je organisatie future-proof in een revolutionair veranderende wereld? Wim Davidse gaat in op de impact van de ontwikkelingen en geeft verschillende tips: “De grote truc is dat je niet alleen weet wat er verandert, maar dat je de verandering ook stapje voor stapje naar binnen brengt.”
Welk gevoel laat het gebouw waarin u werkt bij u achter? Welke factoren bepalen eigenlijk dat gevoel? En hoe kunt u die factoren positief beïnvloeden? Jolanda Tichelaar deed voor de opleiding FM aan de Saxion Hogeschool in Deventer onderzoek naar gebouwbeleving bij kantoren en scholen.
De kans is groot dat 14 procent van alle functies die op dit moment door mensen wordt bekleed binnen afzienbare tijd door machines wordt vervangen. Zo blijkt uit een rapport van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO). Wat betekent dit voor ons werk? En komen er ook nieuwe banen voor terug?
“Mensen voelen zich dankzij een goede onboarding direct betrokken bij hun nieuwe werkgever,” zegt Stijn de Groef. Hij ontwikkelde onboarding-app Talmundo lang voordat het thema ‘hot’ werd en zag de belangstelling de afgelopen jaren razendsnel toenemen. Momenteel werkt hij hard aan de volgende stap: het inzetten van chatbots.
In de praktijk wordt regelmatig gestart met analysevragen. Subvragen die weliswaar nodig zijn om tot inzichten te komen, maar waarvan de analyse geen draagvlak zal krijgen. Analysevragen leiden wel tot inzichten en de inzichten samen leiden tot beantwoording van de businessvraag. Maar om überhaupt goede analysevragen te kunnen definiëren is eerst een heldere businessvraag nodig.
Wat is de basis van een goede klantervaring en klantbeleving? Zes universele karakteristieken liggen hieraan ten grondslag.
Skyscrapers helpt young professionals om hun loopbaan een vliegende start te geven. De organisatie scout, traint en plaatst ‘Skyscrapers’ voor haar opdrachtgevers. Uitgangspunt is ‘DNA boven CV’ en dat slaat aan, zegt oprichter Tim Berendsen: “80 Procent gaat na het traineeship van 1 jaar ook daadwerkelijk bij de opdrachtgever in dienst.”
Patricia Gielis implementeerde HR Analytics bij diverse grote organisaties. Vanuit haar ruime praktijkervaring vertelt zij over de wijze waarop je HR-collega’s en de business meeneemt en over de veranderende samenstelling van HR-teams. Een paar van haar concrete tips aan HR-collega’s die beginnen met analytics: “Begin klein, bouw aan vertrouwen en ga zo snel mogelijk met Finance aan tafel zitten.”
De laatste tijd lijkt er geen gebrek aan buzzwords te zijn rondom technologische innovatie zoals Robotics, Artificial Intelligence (AI), Machine Learning (ML). Robotics vervangt menselijke taken die bijvoorbeeld gevaarlijk, eenvoudig of repeterend zijn. Het klinkt daarmee veelbelovend en veel organisaties voelen de noodzaak om er iets mee te gaan doen, maar hoe pak je dat aan vanuit HR?
Het invoeren van HR Analytics gaat stapsgewijs, en het is soms lastig om van het ene niveau naar het volgende niveau te komen, vertelt Frank Osten, Manager HR Analytics bij de NN Group: 'Het is een interessante en uitdagende reis.'