Voor de HR-directeuren van de Groep Saint-Gobain was het onmogelijk om alle kaderleden van deze wereldwijd opererende multinational te toetsen op hun talenten. Een HR Analytics-programma biedt uitkomst: “We kunnen nu veel mensen spotten die anders buiten beeld gebleven zouden zijn.”
Om HR Analytics optimaal te laten landen moet je focussen op kleine projecten die de waarde van analyse snel zichtbaar maken aldus Thijs Boersen, Business Analist HR Analytics bij Alliander. Hij deelt enkele voorbeelden die binnen Alliander veel impact hebben gehad.
Het vergroten van de productiviteit en effectiviteit van medewerkers via de werkomgeving is een grote uitdaging voor veel organisaties. FM vervult hierbij een cruciale rol. Met name op het vlak van gedragsbeïnvloeding valt nog veel winst te behalen: maak kennis met 'nudging'.
Bij de invloed van binnenklimaat op kantoor of school wordt nog te veel alleen gekeken naar het aspect gezondheid en niet naar prestaties. Bovendien wordt een deel eruit gehaald – bijvoorbeeld luchtkwaliteit of akoestiek – in plaats van naar het gehele binnenklimaat te kijken. Henk Brink, hogeschooldocent bij het Instituut voor Facility Management van de Hanzehogeschool Groningen: "Je kunt als facility manager niet meer zeggen tegen de medewerker ‘wij weten wat goed is voor u’. Bovendien stellen de technieken en innovaties ons in de gelegenheid om de individuele behoefte te adresseren en te faciliteren."
Automatisering en robotisering bieden geweldige kansen, maar dan moet HR wel veel actiever het gesprek aangaan binnen de eigen organisatie, vindt Arjen van Berkum: “Het is niet interessant om automatisering als een kostending te zien. Zeg liever: Ik ga mijn service en mijn klantbeleving verbeteren.”
Geen gelukkige medewerkers? Dan ook geen gelukkige klanten. Het werkgeluk van medewerkers is een van de meest onderschatte onderdelen op de weg naar een betere klantbeleving. Welkom! vroeg docent Inge van der Putten van de opleiding ‘Werkgeluk’ aan de Fontys Hogeschool hoe je dat doet: medewerkers blij maken.
Afdelingssilo's worden afgebroken, vaste structuren en functies verdwijnen, archaïsche werkculturen brokkelen af. Wat betekent dit concreet voor uw organisatie en uw werk in het bijzonder? Maarten Lens-FitzGerald, gepassioneerd Tedx-spreker en dagvoorzitter van Tomorrow@work, licht toe welke kant het uitgaat met ons werk en de werkomgeving.
Het gezonde gebouw en het slimme gebouw: in de discussies over de veranderende kantooromgeving spelen deze twee trends een belangrijke rol. Dat zegt Juriaan van Meel, keynote speaker op het event Tomorrow@work 2018. Ook de vraag welke impact de veranderende aard van kantoorwerk heeft op de werkomgeving houdt velen bezig: “Het kantoor van de toekomst zal een mengeling zijn van werkplekken, sociale ruimtes, studio’s en publieke ruimtes: een hybride gebouw.”
De klant heeft altijd gelijk. Behandel de klant zoals je zelf behandeld wilt worden. Dergelijke 'tegelwijsheden' op het gebied van klantgerichtheid en service lijken een waarheid als een koe. Maar klopt dit ook in alle gevallen? Vijf mythes over wat goede service is onder de loep.
Als het goed gaat met je mensen, gaat het ook goed met je bedrijf. Daarom is het essentieel te weten wat jouw medewerkers motiveert, maar ook wat je mensen kan belemmeren en wat ze verwachten van hun werkgever. Zo houd je medewerkers betrokken.