Achmea streeft al sinds midden jaren 90 naar een goede balans tussen thuiswerken en werken op kantoor. Een aantal plannen kwam door de corona-crisis in een stroomversnelling terecht. Wat heeft de organisatie hiervan geleerd? En hoe ziet volgens de verzekeraar de ideale werkomgeving van de toekomst eruit?
Door HR-selfservice verandert het vak van personeels- en salarisadministrateur. Invoer is steeds minder nodig maar kennis blijft cruciaal. De functie verandert van administrateur naar procesexpert, en de samenwerking met functioneel beheer wordt intensiever. Ook de rol van HR-advies wijzigt. HR-selfservice zorgt voor een grote verandering en heeft aanzienlijke invloed op het organisatorisch ontwerp van HR. In veel gevallen zullen medewerkers de nieuwe rollen op kunnen pakken, maar het is duidelijk dat deze rollen wel om andere skills en vaardigheden vragen.
Het samenspel van HR-speerpunten zoals leiderschap, transformatie, mobiliteit , talentmanagement, engagement, onboarding etc. worden als onderscheidende innovaties in een strategie vormgegeven. Ze sturen en begeleiden organisaties om proactief in te spelen op veranderende omgevingsfactoren en zich te onderscheiden van concurrenten. De HRstrategie realiseer je door optimale inrichting van de HR-processen ondersteund door e-HRM systemen.
De keuze voor het beste e-HRM systeem vraagt inzicht in de eigen (HR-) organisatie, strategie en visie. Er is inzicht nodig in de behoefte van de mensen in de organisatie en kennis over de (technologische) mogelijkheden. En dan de fundamentele keuze bij systeemselectie: kiezen voor een allround systeem of kiezen voor een mix van een basissysteem met daaraan gekoppelde expertsystemen. In dit artikel helpen we u bij het selecteren van de beste oplossing.
Een modern e-HRM systeem geeft een organisatie de juiste ondersteuning om ambitieuze HR-doelen als ‘werkplezier’ en ‘de juiste persoon op de juiste plek’ te behalen. Maar er komt best veel kijken bij de keuze, inrichting en borging van een e-HRM systeem. Natuurlijk is de systeemkeuze en het inrichten van het systeem/de technologie belangrijk. Maar minstens zo belangrijk is de manier waarop je de verandering die zo’n systeem moet brengen, vorm gaat geven.
Je kunt natuurlijk vaker face-to-face feedback geven, maar het probleem met deze vorm is dat de ontvanger soms niet door heeft dat er feedback wordt gegeven. Hij kan zich er dan ook niet op voorbereiden. Het andere probleem is dat er niets wordt vastgelegd, of je moet de recording toets van je smartphone al onder je duim hebben. Enter: de feedback-app.
Om veranderingen succesvol door te voeren is goede communicatie met medewerkers essentieel. De basis van efficiënte communicatie is altijd een communicatie- en HR strategie die stapsgewijs omschrijft wat er moet gebeuren om te zorgen dat (potentiële) medewerkers kunnen en willen bijdragen aan de doestellingen van de organisatie. Maar behalve die strategie is er meer nodig om daadwerkelijk succesvol te zijn: goede content. Communicatiestrateeg Lyn Spooner bij PROOF deelt haar ervaringen.
Onno Willemse heeft een aanpak om grip te krijgen op de werkomgeving in de 1,5 meter maatschappij, die nog wel even zal blijven bestaan. En het liefst ziet hij daar structurele veranderingen uit voortkomen. Drie stappen naar de werkomgeving als belangrijke waardedrager.
De crisis heeft eens te meer duidelijk gemaakt dat het zich goed kunnen aanpassen aan nieuwe omstandigheden voor organisaties een van de (wellicht dé) meest kritieke succesfactoren voor lange termijn succes is. In dit artikel betogen Gido van Puijenbroek en Jan Tjerk Boonstra dat data daarvoor een belangrijke basis vormen.