De zo belangrijke informele ontmoeting met collega’s aan de koffiebar en in de kantine werd tijdens de coronapandemie vaak gemist. Dat is een belangrijke constatering, want informele communicatie draagt op allerlei manieren bij aan een succesvolle en goed lopende organisatie. Hoe zorgen we in de nieuwe hybride werkelijkheid dat die informele communicatie op peil blijft?
De COVID-19-pandemie heeft organisaties gedwongen aandacht te besteden aan nieuwe risico’s waar ze veelal niet op waren voorbereid. Maar betekent dit nu ook dat organisaties voortaan goed zijn voorbereid op toekomstige impactvolle risico’s? Hoe weerbaar is de organisatie en welke winst is er nog te behalen op dit vlak?
Hybride werken is dé trend. Maar op welke manier je hybride werken het beste kunt toepassen hangt erg af van je organisatiecultuur, betoogt Ross Seychell van HR-softwarebedrijf Personio.
Hoe ontwikkel je een nieuw gebouw dat de transitie van een meer traditionele naar een moderne, hybride blik op werken optimaal ondersteunt? Michiel Verlaak (NVM) en Alexandra Meeuwisse (HEVO) delen hun praktijkervaring: ‘Het schetsontwerp dat er al lag toen corona uitbrak bevatte al wel een aantal belangrijke uitgangspunten om een nieuwe vorm van werken op te vangen, maar corona heeft daarin vervolgens wel een enorme versnelling aangebracht.’
Steeds meer organisaties zien de waarde van een goede Employee Experience in, het kan onder meer leiden tot minder verzuim, minder verloop en een hogere productiviteit. Om te weten hoe jij met jouw organisatie kunt inspelen op de ervaringen van je medewerkers, is het verzamelen van feedback erg belangrijk. Dit kun je doen met zogeheten Pulse surveys. AnalitiQs sprak met Susanne Hooks, HR Project Officer bij Renewi en projectmanager voor Pulse, over hoe zij het Pulse project tot nu toe heeft ervaren en welke tips zij heeft voor andere organisaties.
Er wordt al jaren gesproken over het belang van toenemende integratie tussen Facility Management en Human Resource Management. Maar hoe goed en snel verloopt die integratie in de praktijk? We maakten een ‘rondje door het land’ om de ontwikkelingen in kaart te brengen.
Menig organisatie die heeft geïnvesteerd in HR-Analytics heeft moeite om de hoge verwachtingen waar te maken. Veelal wordt er bij het initiëren van HR-Analytics geïnvesteerd in technische rollen en de technische infrastructuur. Waar minder aandacht voor is, is de wisselwerking tussen de wereld van HR en de wereld van de data & techniek. Omdat vaak geldt dat een technisch expert geen HR expert is en andersom, is het noodzakelijk om deze werelden te verbinden. Het overbruggen van deze twee expertises wordt gedaan door de zogeheten Translators.
Ook dit jaar organiseert Personio weer H.U.G Digital, een groot event met uiteenlopende thema’s over de Toekomst van Werk: ‘De manier waarop we werken verandert en dat moet ook gelden voor de manier waarop we leren over werk. Vandaar dit onconventionele evenement.’
Om met HR Analytics aan de gang te gaan, doorloop je 5 stappen.
We nemen je mee in de wereld van HR Analytics. We gaan wat dieper in op de materie HR Analytics en wat het je kan brengen. Tevens geven we enkele niveaus aan binnen HR Analytics met daarbij voorbeelden die inzichtelijk maken dat HR Analytics goed toepasbaar is door HR.
In deze live online masterclass van een halve dag leer je hoe je een dossier opbouwt en een specifiek verbeterplan opstelt bij disfunctioneren van een medewerker. Inclusief wettelijk kader ontslagbeoordeling