In de honderste aflevering van de HR Podcast hebben we een bijzondere gast: Roland Grootenboer, HR-expert en auteur van 'Het boek waarvan je baas niet wil dat je het leest'. Roland is Head of HR bij Blendle geweest, en schreef in die tijd het Blendle Employee Handbook, dat viral ging in Silicon Valley. Tot april dit jaar werkte hij bij Google bij de afdeling People Operations.
René Herremans is fanatiek bepleiter voor de toepassing van principes uit de marketing in de omgang met werknemers. Zo laten zijn boeken 'Uw werknemer wordt klant' en 'De merkmotor' zien. Inmiddels is er een nieuw, derde boek: 'Nooit meer zonder personeel' waarin hij de ideeën uit zijn andere boeken nader uitwerkt in een systematische benadering.
In het afgelopen jaar zette groepsdirecteur HR Nadine Beister initiatieven in gang om het doel van financiële dienstverlener Achmea 'Duurzaam Samen Leven' nog beter te kunnen waarmaken. Zo is er een compleet nieuw leiderschapsprogramma, er is een people strategie in de maak en de HR-afdeling ondergaat ingrijpende wijzigingen.
De aanvliegroute van HR-projecten ontbeert vaak een heldere en doordachte aanpak. Erik Marcelis, docent projectmanagement, legt uit hoe dat beter kan, waardoor projectmatig werken HR-professionals en teams helpt om meer impact te hebben en tot betere resultaten te komen.
HRM heeft meerwaarde voor mens en organisatie. Dat is inmiddels keer op keer uit onderzoek naar voren gekomen. En nog steeds wordt daar onderzoek naar gedaan. Inmiddels is er echter ook aandacht voor de andere kant van de medaille: overdaad aan HRM kan wel degelijk schaden.
Veel organisaties zijn de laatste maanden strenger geworden met het aannemen van HR-professionals. Welke HR-professionals zijn momenteel veelgevraagd? En naar welke skills en competenties zijn organisaties vooral op zoek?
Van het Amerikaanse popicoon Taylor Swift kunnen we leren hoe een leider van deze tijd te zijn. Dat is althans een van de lessen in het nieuwe boek van motivatie- en teamexpert Hans van der Loo. "Van Taylor Swift kun je het belang van ‘love driven’ HR leren”
Voor het derde jaar op rij is het familiebedrijf Hoppenbrouwers uitgeroepen tot Top Employer. HR-directeur Ellen Vermeer vertelt hoe dat is gelukt in tijden van aanzienlijke groei. En waarom gooit de technisch dienstverlener zulke hoge ogen voor het onderdeel opleiding & ontwikkeling? 'Zorg dat je continu uitgedaagd wordt.'
Waar was HR bij de publieke omroepen? Volgens het Rapport van Rijn bleef het HR-budget bewust klein 'om te besparen op overhead en efficiënt te werken'. Het onderzoeksrapport over de werkcultuur binnen de publieke omroepen kraakte vooral de rol van leidinggevenden bij het grensoverschrijdend gedrag dat werd onderzocht. De speciale onderzoekscommissie spreekt van egocentrisch en zelfs toxisch leiderschap. Over HR ging het nauwelijks bij de publicatie van het onderzoeksrapport. Toch speelde HR een grote rol bij de cultuur en het gedrag die van de rails liepen bij de publieke omroepen.
Linda Gorissen heeft er als Directeur HR van Miele Nederland bijna een dagtaak aan om de kwaliteitsgerichte cultuur van het bedrijf te bewaken. “Je moet zorgen dat werknemers bij het bedrijf passen en zich er thuis voelen”, zegt ze. Gorissen vertelt over hoe de slogan van Miele ‘Immer Besser’ ook onder meer een krachtige ‘employer value proposition’ is.