Het outsourcen van HR-activiteiten staat dit jaar op een laag pitje. Uit het HR-transformatie onderzoek van Berenschot blijkt dat outsourcen ontbreekt in de lijst van doelstellingen voor 2010. Door onvoldoende kennis en kunde van outsourcingstrajecten laat HR hier kansen liggen.
Bijna zes op de tien bedrijven geeft aan dat de recessie van invloed is op hun HR-transformatie. 38 procent hiervan zegt veranderingen versneld door te voeren, terwijl 20 procent de inspanningen juist heeft verminderd. Dat blijkt uit de Global HR Transformation Report, een jaarlijks onderzoek van ADP en de Human Resources Outsourcing Association (HROA) onder 188 directeuren en (HR-)managers van multinationals.
HR-professionals ervaren een gebrek aan interne communicatie als belangrijkste knelpunt in hun dienstverlening naar organisatie en medewerkers. Ook onvoldoende beschikbaarheid van stuurinformatie en koppeling van verschillende kennisbronnen worden als belangrijke belemmeringen gezien.
HR wordt steeds meer gepositioneerd als strategisch partner. Maar bij de meeste organisaties hebben noch de HR-professional noch de manager de benodigde competenties ontwikkeld om dit partnerschap te laten slagen. Beide groepen onderkennen de behoefte aan training en ontwikkeling maar denken anders over de kloven die moeten worden overbrugd zo blijkt uit onderzoek van The Boston Consulting Group (BCG) en de World Federation of People Management Associations.
De samenwerking tussen het HR Shared Service Center en de HR Business Partners verloopt vaak niet optimaal, zo blijkt uit onderzoek. Terwijl dit juist cruciaal is om de klant optimaal en zo snel mogelijk te kunnen bedienen. Een vijfde rol in het model van Ulrich is hiervoor nodig, de regierol.