De HR-afdeling optimaliseren verdient continue aandacht. Het vraagt aanpassingen van de processen, de administratiesystemen en de mentaliteit van medewerkers. Het is belangrijk om verbetering stapsgewijs door te voeren en de medewerkers hierin te betrekken. Drie stappen die een HR-afdeling achtereenvolgens kan ondernemen om de administratieve taken slimmer in te richten.
Acht expertisecentra voor organisatie en personeel bij de rijksoverheid verenigen zich per 1 januari 2012 in het Expertisecentrum Organisatie en Personeel (EC O&P). Het EC O&P faciliteert de departementen bij het uitvoeren van goed werkgeverschap.
De HR-afdeling moet zich in toenemende mate bezighouden met strategische bedrijfskeuzes. Waar u vroeger vooral operationeel en op de korte termijn bezig was, is dit aan het veranderen. Maar bent u daar wel klaar voor?
'HR is ineffectief', zo blijkt uit een onderzoek dat is uitgevoerd door de Economist Intelligence Unit. Leiders van Internationale organisaties zijn van mening dat HR onvoldoende in staat is toegevoegde waarde te leveren. Directies beschouwen HR als een afdeling die afgaat op instinct en nauwelijks analyses gebruikt voor het sturen van de organisatieprestatie. Hoe kan HR succesvol veranderen?
Veel HR-afdelingen werken administratief nog op een verouderde manier. Hierdoor worden er fouten gemaakt. Ook neemt het erg veel tijd en dus geld in beslag om gegevens op de oude manier te verwerken. HR-afdelingen moeten efficiënter gaan werken, maar vaak zijn HR-professionals onvoldoende op de hoogte van de verschillende technische en organisatorische mogelijkheden om processen te stroomlijnen en te implementeren.
Gebrek aan interne communicatie en het feit dat verschillende kennisbronnen niet aan elkaar gekoppeld zijn. Dat wordt door P&O’ers gezien als de belangrijkste HR-knelpunten. Ongeveer 40 procent van de ondervraagden geeft dit aan in het HR-transformatie onderzoek van Berenschot.
Bezuinigingen, massaontslagen, faillissementen: de recessie slaat hard toe. Juist nu is de rol van HR groter dan ooit. En juist nu is een gestroomlijnde HR-afdeling van levensbelang. HR moet de amibtie hebben om nadrukkelijk en proactief als partner van de directie te opereren. Dit betogen Tjerk-Jan Adema, HR-Transformatie Consultant bij adviesbureau Capgemini en Marijke Dekker, directeur van de Capgemini Consulting University in het laatste nummer van HR Strategie.
Binnen nu en twee jaar wil 9 procent van de organisaties een HR (Shared) Service Center - HR (S)SC - oprichten. Dit is een van de conclusies die organisatieadviesbureau Berenschot trekt in het tweejaarlijkse onderzoek ‘Ken- en stuurgetallen personeelsmanagement’.
Het outsourcen van HR-activiteiten staat dit jaar op een laag pitje. Uit het HR-transformatie onderzoek van Berenschot blijkt dat outsourcen ontbreekt in de lijst van doelstellingen voor 2010. Door onvoldoende kennis en kunde van outsourcingstrajecten laat HR hier kansen liggen.
Bijna zes op de tien bedrijven geeft aan dat de recessie van invloed is op hun HR-transformatie. 38 procent hiervan zegt veranderingen versneld door te voeren, terwijl 20 procent de inspanningen juist heeft verminderd. Dat blijkt uit de Global HR Transformation Report, een jaarlijks onderzoek van ADP en de Human Resources Outsourcing Association (HROA) onder 188 directeuren en (HR-)managers van multinationals.