Twee derde van de ondernemers en managers in Nederland zien innovatie en productontwikkeling als veruit de belangrijkste uitdaging voor de komende tijd. In de helft van de gevallen zijn ze van mening dat het opleiden van het personeel om veranderingen het hoofd te bieden op het prioriteitenlijstje thuishoort. Hierbij moet gedacht worden aan opleidingen, maar ook aan vaardigheden als het maken van goede plannen en het analyseren van data.
Met ingang van studiejaar 2017 – 2018 kan iedereen tot 55 jaar die geen recht meer heeft op studiefinanciering geld lenen om collegegeld of lesgeld te betalen: het Levenlanglerenkrediet. Zij kunnen dan tegen gunstige voorwaarden hun les- of collegegeld lenen als zij een opleiding in het mbo of het hoger onderwijs volgen.
Het positief beïnvloeden van het werkgeversimago is in veel bedrijven een hot topic. En dat is niet zo gek; een sterke company branding vergemakkelijkt het aantrekken van de juiste mensen. Een belangrijke factor die je imago beïnvloedt, is de candidate experience – de totale ervaring die een sollicitant opdoet met jouw organisatie tijdens het recruitmentproces. Vanaf het lezen van de vacature en het eerste contact met jouw organisatie tot en met de eventuele onboarding.
Werkenden besteden weinig tijd aan persoonlijke ontwikkeling. 35% van de werkenden geeft aan nooit bezig te zijn met loopbaanontwikkeling, 30% maximaal een dag per jaar. Ook heeft vier op de tien werkenden geen duidelijk beeld van hun loopbaan voor de komende twee jaar. Vooral vrouwen, 46%, hebben hun toekomst niet scherp voor ogen.
Jezelf blijven ontwikkelen en scholen worden steeds belangrijker. Dat is in het belang van het individu, de samenleving én de Nederlandse economie. Maar hoe organiseren we dat? Onder meer door elke Nederlander na afronding van het initiële onderwijs een individuele leerrekening te geven. Gevuld door overheid, werkgevers en werknemers.
Er wordt veel geïnvesteerd in de ontwikkeling van coachende en communicatieve vaardigheden van medewerkers. E-Learning en Blended Learning zijn inmiddels een marktstandaard geworden: 60% van de werknemers heeft er al ervaring mee. Dat zijn de belangrijkste conclusies uit het HRD Trends 2017 onderzoek van NIDAP en Springest onder 3940 werknemers in Nederland.
Medewerkers doen werkgerelateerde communicatietraining steeds vaker buiten kantooruren en in het weekend. Dit komt door de snelle opkomst van online training. In 2016 trainde 48 procent van de medewerkers buiten werktijd en de verwachting is dat dit in 2017 stijgt naar 55 procent. De cijfers zijn ontleend aan de gebruikersstatistieken van TrainTool.
Zeven op de tien Nederlanders in de leeftijd van achttien tot en met 55 jaar (69 procent) vinden het nodig om nieuwe digitale vaardigheden aan te leren. Toch heeft een kwart (24 procent) moeite om alle technologische ontwikkelingen bij te houden. Dat blijkt uit onderzoek van Microsoft onder 1.027 Nederlanders.
Nederlandse werknemers die hun soft skills online trainen, zien de lunch als favoriet trainingsmoment. 19 procent logt rond de klok van half een in en kiest dit moment om hun vaardigheden te trainen. Dit blijkt uit onderzoek van TrainTool, het online platform voor het trainen en toetsen van soft skills, waarin is gekeken naar het trainingsgedrag van 13.637 deelnemers uit verschillende branches zoals finance en retail.
Vodafone is dit jaar de best beoordeelde werkgever. Gevolgd door de NS en Sligro. Dit blijkt uit de Top 20 Best Beoordeelde Werkgevers in Nederland van vacature- en carrièremarktplaats Glassdoor. De Top 20 is gebaseerd op de input van de werknemers zelf. Door het vrijwillig achterlaten van een anonieme bedrijfsreview op Glassdoor, hebben werknemers de afgelopen jaren feedback gedeeld over hun baan, werkcultuur en werkgever.