Onvoorbereide deelnemers, opgedane kennis die in de praktijk snel wegzakt en een tempo dat wordt bepaald door de langzaamste leerling. Allemaal nadelen die kunnen kleven aan het volgen van traditionele trainingen. Maar hoe moet het dan? Maak kennis met het Nieuwe Leren!

Grote kans dat u het in de praktijk meemaakt: deelnemers die zich amper hebben voorbereid. En dus niet optimaal profiteren van het lesaanbod. Om dat tegen te gaan pleit Pieter Werner, partner bij de Interaction Groep voor een andere aanpak. “We zijn begonnen met het ontwikkelen van een learning portal. Daarop vind je de content van de training, de modellen en de theorie die de docent vroeger pas tijdens de training presenteerde. We maken daarbij veelvuldig gebruik van interactieve op maat gemaakte filmpjes, afgewisseld met vragen over de inhoud. Dat heeft als voordeel dat je kunt checken of de kennis goed is overgekomen. De filmpjes zijn bovendien bedrijfsspecifiek, zodat de gepresenteerde problematiek herkenbaar is voor de deelnemers.”

 

Plaats- en tijdsonafhankelijk

Een bedrijf dat over is gestapt op het Nieuwe Leren is Eiffel. “De oude manier van leren is erg plaats- en tijdsafhankelijk en dat is lastig omdat we 600 professionals hebben bij de klant in het hele land,” aldus Ton Hegeman, business developer bij Eiffel. “Die professionals moest je steeds naar het kantoor toe halen. Bovendien zagen we dat het groepstempo leidend was en dat je vaak te maken had met maar één leerstijl. Het was kortom lesgeven aan de gemene deler van de groep. Ook had je niet iets om op terug te vallen, zoals nu de learning portal waar je filmpjes en informatie kunt terugzien.”

 

Het Nieuwe Leren in de praktijk

Hoe ziet zo’n training in het kader van het Nieuwe Leren er dan in de praktijk uit? Vijf tips.

  1. Bereid deelnemers via online ‘huiswerk’ voor op de training.
  2. Stel per werknemer prestatie-indicatoren vast. Op die manier kom je tot meetbare resultaten.
  3. Oefen net zo lang tot iemand het kan. Dat is ook een voordeel van het voortraject: de werknemer heeft al geoefend en kan zich tijdens de training concentreren op de onderdelen die hij nog lastig vindt.
  4. Sluit het traject af met een ‘sustaining traject’, stuur bijvoorbeeld mailings met vragen. Doel daarvan is om de vaardigheden uit het leertraject optimaal te integreren en om te waarborgen dat de gestelde doelen daadwerkelijk gehaald worden.
  5. Zet om het helemaal af te maken een online learning center op. Zet daar alle content van alle trainingen en vakopleidingen op. Medewerkers kunnen dan terugkijken en opfrissen hoe het ook alweer ging.

 

Wilt u zien hoe het Nieuwe Leren met een learning portal in z’n werk gaat? Bekijk hier een filmpje over het Nieuwe Leren.