Met name organisaties in de Bouw hebben moeite om personeel te werven: één op de drie HR-professionals zegt moeite te hebben vacatures in te vullen. Het gaat dan vooral om de functies in de techniek en onderhoud zo blijkt uit het onderzoek HR Trends 2012-2013. Energiebedrijf Alliander heeft hier niet op gewacht en leidt jongeren zelf op in samenwerking met onderwijsinstellingen.

Maurits Derksen, Directeur HRM bij Alliander: “Wij bieden op elk scholingsniveau mooi werk aan en dat brengt een boeiend HR-beleid met zich mee. Vorig jaar hebben we bijna 600 nieuwe mensen kunnen verwelkomen. Tegelijkertijd hadden we een doorstroom van bijna 20 procent. Dat betekent dat zo’n 1.200 tot 1.300 mensen een nieuwe functie binnen het bedrijf hebben gekregen. Dat vinden we natuurlijk geweldig! We willen het beste uit mensen halen en die visie voeren we ook duidelijk door in ons personeelsbeleid. We zijn open en direct naar medewerkers: wie ben je, wat wil je en wat kun je? En van daaruit bieden we mensen kansen, een mooie loopbaan. We geloven dan ook dat het bedrijf door deze mentaliteit zo succesvol is.”

 

Investeren in onderwijs

Alliander biedt haar medewerkers een breed scala aan technische opleidingen in eigen opleidingscentra. Daarnaast kunnen medewerkers bij Alliander College trainingen en opleidingen volgen op het gebied van persoonlijke ontwikkeling, gedrag, vaardigheden, competentie en functiegerelateerde opleidingen. Maar het energiebedrijf vindt niet alleen de scholing van de eigen medewerkers belangrijk, maar wil mensen al op jonge leeftijd kennis laten maken met de organisatie en ontwikkelt daarom speciale lespakketten voor het basis- en voortgezet onderwijs.

 

Bedrijven zouden scholing meer moeten gaan zien als hun eigen verantwoordelijkheid, meent Derksen: “Bedrijven moeten letterlijk en figuurlijk gaan investeren in onderwijs. Ze moeten gaan samenwerken met onderwijsinstellingen om werk-leervormen te ontwikkelen die veel meer aan de praktijk gekoppeld zijn. Ze moeten nadenken over hoe ze het beste uit mensen kunnen halen en hier al vroeg mee beginnen, dus in het basisonderwijs. De verantwoordelijkheid voor scholing kan niet enkel bij onderwijsinstellingen en de overheid liggen. Daar moet een verschuiving in plaatsvinden. Je moet die muren afbreken en die werelden bij elkaar laten komen. Door dingen samen aan te pakken ontstaan er leuke leer-werkvormen en maken mensen kennis met bedrijven voordat ze überhaupt op de arbeidsmarkt komen. Daarnaast moeten bedrijven ook hun verantwoordelijkheid nemen voor de financiering van het onderwijs. Men vindt dat iedereen moet meebetalen aan onderwijs, behalve bedrijven. Terwijl zij 40 jaar lang profijt hebben van het feit dat mensen opgeleid zijn!

Misschien is het ook helemaal niet zo redelijk dat je als bedrijf afhankelijk bent van het feit of Den Haag de geldkraan open- of dichtdraait. Je moet daar dus zelf je verantwoordelijkheid in nemen als bedrijf, niet achterover gaan zitten en afwachten wat er uit de schoolbanken komt rollen. Je moet initiatief tonen.”

 

Samenwerking met onderwijsinstellingen

“Wij zoeken samenwerkingsverbanden met onderwijsinstellingen in alle regio’s waarin wij actief zijn. En daarin richten we ons eigenlijk op alle niveaus, dus van vmbo tot wo. Uit deze partnerschappen met verschillende scholen komen allerlei dingen voort, bijvoorbeeld gastdocentlessen, stages of leer-werkplekken. Zo bieden we vmbo’ers een BeroepsBegeleidende Leerweg of een BeroepsOpleidende Leerweg aan, en kunnen hbo’ers hun talent bij ons in de praktijk brengen middels traineeships in een vijftal specialismen.

De onderwijsinstellingen waarmee wij samenwerken selecteren we op basis van resultaten en professionaliteit. Daarnaast is het heel belangrijk dat we hetzelfde gevoel over de projecten hebben; hetzelfde willen bereiken, hetzelfde doel voor ogen hebben. Het succes van onze schoolprogramma’s is afhankelijk van de inzet van alle betrokkenen, van de leerlingen, de docenten maar ook van ons. En dat de diverse trajecten succesvol zijn blijkt wel uit het feit dat we steeds vaker zelf benaderd worden door onderwijsinstellingen met de vraag of we een dergelijk programma op hun school willen invoeren.”

 

Techniek-curriculum

Alliander staat daarin niet alleen, gelukkig zien ook andere instellingen het belang in van zulke projecten aldus Derksen. “Zo hebben we om ons ‘Masterplan Amsterdam’ van de grond te krijgen, de handen ineen geslagen met diverse onderwijsinstellingen, de gemeente Amsterdam en het Ministerie van Onderwijs. Er is in het Westen namelijk voldoende werk, maar er is een tekort aan technisch geschoold personeel. Door een techniek-curriculum aan te bieden dat leerlingen kunnen doorlopen van vmbo naar mbo, van mbo naar hbo of van hbo naar hbo+, willen we leren en werken in deze regio dichter bij elkaar brengen.”

 

Lees hier het gehele interview met Maurits Derksen over onder andere de arbeidsparticipatie van kwetsbare groepen