Nederlandse werkgevers richten zich onder druk van de schaarste op de arbeidsmarkt meer en meer op de werksfeer. Maar wat is dan een goed werkklimaat? Succesvolle organisaties hebben volgens de onderzoekers vier zaken op orde: zij bieden mensen voldoende uitdaging, ze bieden flexibiliteit qua inzet, zij zorgen voor duidelijkheid over wat er wordt verwacht en zij zorgen er voor dat mensen genoeg erkenning krijgen voor hun prestaties, ook in de vorm van passende beloning.
Prikkeling
Het onderzoek is verricht onder 600 werknemers uit 110 organisaties. Alle werknemers vinden dat het huidige werkklimaat uitdagender mag en voor de jongeren geldt dit nog sterker dan voor oudere medewerkers. Het vraagt om een actieve rol van de werkgever, die voor voldoende prikkeling moet zorgen. Uit het onderzoek blijkt overigens ook dat jongere werknemers het werkklimaat positiever ervaren dan ouderen.
Naar binnen gericht
Verder signaleert het onderzoek dat het Nederlandse bedrijfsleven te veel naar binnen is gericht en dit staat innovatie in de weg. “Innovatieve organisaties kenmerken zich door een sterke externe blik. Deze organisaties zijn voortdurend op zoek naar nieuwe kansen in de markt,” aldus Hans Hemels, Managing Director van Hay Group Nederland. “Bijvoorbeeld door samen te werken met klanten, te investeren in netwerken, of door flexibele samenwerkingsverbanden met partners. Onder invloed van arbeidsschaarste, zijn werkgevers zich teveel intern gaan richten op cohesie en gezelligheid, in plaats van op de markt en de echte drivers achter hun financiële prestaties.”