Ontwikkelvraagstukken van medewerkers of leidinggevenden zijn er in vele variaties. Elke situatie, elke persoon en elke aanleiding voor ontwikkeling is weer anders.

Het werk van een HR-professional is dan ook geen standaard “u vraagt, wij draaien programma” maar vraagt
iedere keer opnieuw een oplossing afgestemd op de mens die tegenover je zit. Dat maakt dit
werk zo boeiend en veelzijdig. Om recht te doen aan de brede schakering aan
ontwikkelvraagstukken waar je een goede oplossing voor wil bieden, geven wij je graag een
grote keuze aan ontwikkeltrajecten en mogelijkheden.
Onderstaand vind je een overzicht van verschillende coach- en ontwikkeltrajecten die je kunt
inzetten (dit betreft overigens alleen de individuele ontwikkeltrajecten; intervisie,
teamcoaching en organisatiecoaching zijn hier buiten gelaten):

  • Een Focus-traject
  • Een Regulier traject
  • Een Intensief traject
  • Strippenkaart
  •  Een E-traject
  • Een Hybride traject


Een Focustraject
 

Dit is een ontwikkeltraject waarin één thema centraal staat. Deze wordt ingezet als er sprake
is van een geïsoleerd vraagstuk of wanneer er op een bepaald onderwerp een boost
gevraagd wordt. Denk hier bijvoorbeeld aan een leidinggevende die beter vergaderingen
wil voorzitten of meer grip wil krijgen op het houden van een POP-gesprek.
De duur van zo’n traject is 3 á 5 sessies. De kennismaking is hierin opgenomen. Een
driegesprek wordt achterwege gelaten of tijdens een sessie via de telefoon gevoerd.
 

 

Een Regulier traject

Dit traject (de naam zegt het al) komt het meest voor en is in te zetten bij de meeste
ontwikkelvragen. Onderwerpen op het gebied van bijvoorbeeld stressmanagement,
persoonlijke ontwikkeling, leiderschapskwaliteiten of persoonlijke effectiviteit kunnen met
diepgang en een goed resultaat behandeld worden.
De duur van zo’n traject ligt tussen de 6 en 10 sessies waarin de intake en het driegesprek
opgenomen zijn.


Een Exclusief traject

Soms gebeuren er dingen in je leven waardoor het belangrijk wordt heel goed stil te staan en
op intensieve wijze te reflecteren over wat er gebeurd is en te gebeuren staat. Bijvoorbeeld bij
directeuren die in een fusie zitten; er is dan gedurende langere tijd begeleiding gewenst
waarin aandacht is voor de emotionele en sociale kanten van het verhaal maar ook
meegedacht wordt over strategie.
Of denk aan trajecten voor mensen die op een keerpunt staan in hun leven (ingegeven door
ontslag, een ingrijpend verlies, een noodzakelijke wending of anderszins ingrijpende reden).
Hiervoor kun je bijvoorbeeld de Reis van je leven® inzetten, een biografisch coachtraject
waarbij je al wandelend plekken bezoekt die in je leven van belang zijn geweest, zeer
verhelderend zijn.
Dit soort trajecten bestrijken vaak meer dan een half jaar waarbij het aantal sessies en de
duur afhankelijk is van de doelstelling en de tijdsduur tussen de sessie varieert.
 

Een strippenkaart
 

Met een strippenkaart kan op afroep een coachsessie worden geregeld, waarbij deze altijd
op korte termijn zal plaatsvinden. Een strippenkaart wordt op twee wijzen ingezet:
1. Iemand weet dat de komende periode een turbulente tijd zal zijn waarbij hij of zij af
en toe wil sparren.
2. Na afloop van een traject wanneer de coachee graag nog enkele keren contact wil
houden om het geleerde goed vast te houden of de puntjes op de i wil zetten.
Een strippenkaart bevat meestal 3 tot 5 sessies die gedurende een jaar te besteden zijn; hij
kan natuurlijk geheel ‘op maat’ gemaakt worden.
 

 

E-coaching

Hiermee bedoelen wij een traject dat geheel via de mail verloopt: dus wanneer of waar de
coachee behoefte heeft aan beschouwen, reflecteren of een vraag stellen; het kan direct. Hij of
zij hoeft niet een aantal weken te wachten voor er weer contact is met zijn of haar coach. Dit
in combinatie met de hoge frequentie van contactmomenten heeft een hoge betrokkenheid bij
het eigen coachproces tot gevolg.

Bovendien draagt schrijven over gebeurtenissen bij aan de cognitieve en emotionele
verwerking van deze gebeurtenissen.

E-coaching kan periodes van wisselende duur bestrijken; wel worden van te voren afspraken
gemaakt dat in die periode er (bijv) minstens twee mailcontacten zijn.


Hybride coaching

Een mooie combinatie waarin de kracht van face to face coaching gebundeld wordt met het,
directe waar en wanneer de coachee reflecteren wil, wat E-coaching met zich mee brengt.
Je kan hierbij denken aan een kennismaking face to face waarna drie weken E-coaching
volgt, dan weer een face to face sessie waarna weer drie weken E-coaching volgt. Het traject
wordt afgesloten met een face tot face gesprek.
Of een combi die ook wel veel voor komt: Eerste enkele malen face to face coaching waarna
E-coaching ingezet wordt.
Ook hier wordt het traject geheel afgestemd op de behoefte van de coachee en de
opdrachtgever.