Een gebrek aan steun van een leidinggevende voor een opleiding kan een werknemer enorm frustreren. Medewerkers kunnen er overigens zelf invloed op uitoefenen om dit te doorbreken. Verder zijn interne opleidingen niet altijd minder dan externe trainingen. Dat stellen twee opleidingsspecialisten in een reactie op onderzoek waaruit blijkt dat veel werknemers hun beloofde opleiding niet krijgen.

Uit onderzoek van online leerwijzer Springest.nl kwam naar voren dat bijna een derde van de Nederlandse werknemers nooit de opleiding krijgt die hen is beloofd door de werkgever.

Volgens opleidinsspecialist Callista Roelofs, is de kans reëel dat de ontwikkelaanvraag van de medewerker onder in de lade van de manager verdwijnt, omdat hij er geen direct voordeel bij ziet. Het lijkt slechts een kostenpost en daarom wil hij zich er niet echt in verdiepen. Maar er zijn meerdere redenen te noemen waarom medewerkers hun opleidingen niet krijgen. Training en coaching specialist Christel de Vos zegt hierover: “Het feit dat opleidingen zelden onderdeel zijn van het arbeidscontract en dat toezeggingen en afspraken over tijd en soort niet zijn vast gelegd kan een reden zijn dat medewerkers hun opleidingen niet krijgen. Het is de verantwoordelijkheid van medewerker én manager om afspraken goed te documenteren en er voor te zorgen dat ze nagekomen worden” aldus de Vos.

Roelofs is van mening dat een werknemer  zelf kan inspelen op het niet krijgen van een opleiding door in de woorden en problemen van zijn manager te denken. “De medewerker zoekt uit welk probleem van de leidinggevende hij kan helpen oplossen met de scholing die hij voor ogen heeft. Zo kan hij de interesse van zijn baas wekken.”

Externe opleiding niet altijd beter

In een reactie op het onderzoek wekte een woordvoerder van Springest.nl de suggestie dat een interne opleiding bij voorbaat minder is dan een externe leergang. Volgens Roelofs is dit niet per definitie het geval. “Het kan heel goed zijn dat er intern mogelijkheden zijn om de ontwikkeling van een medewerker vorm te geven en is een externe opleiding niet per se beter. Als je een gezamenlijk open en bespreekbaar denkkader hebt komen de beste oplossingen op tafel.”

De Vos is van mening dat het moeilijk te meten is in hoeverre het terecht is dat interne opleidingen vaak het predicaat ‘onvoldoende’ krijgen. “Er zijn meerdere organisaties die opleiden heel serieus nemen en dit vormgeven in een eigen academie, met uitstekend opgeleide trainers en een gedegen opleidingsprogramma, waarbij in veel gevallen ook  trainers van buitenaf hun steentje mogen bijdragen.”

Hoe goed de interne opleidingen ook zijn, volgens de Vos komt het regelmatig voor dat medewerkers de voorkeur geven aan externe opleidingen.” Het wordt nog al eens als een nadeel gezien om samen met collega’s trainingen te volgen omdat men zich minder vrij (lees veilig) voelt om zich kwetsbaar op te stellen. Maar ook bij het vermelden van opleidingen als onderdeel van het c.v. willen medewerkers meerdere opleidingsinstituten kunnen laten zien. Elke opleiding staat of valt met de geleverde kwaliteit en de beleving van de deelnemer en dus is een mix van interne en externe opleidingen wellicht de beste keus, ” aldus de Vos.