Het POP-gesprek is een individueel gesprek dat in steeds meer organisaties en bedrijven wordt gebruikt om op een gestructureerde manier aandacht te besteden aan de ontwikkeling van medewerkers en daarover afspraken te maken. Enerzijds omdat werkgevers zien dat hun medewerkers slagvaardig en flexibel moeten blijven en anderzijds omdat het belangrijk is medewerkers in hun ontwikkeling te coachen.
Tips voor een succesvol POP-geprek
Hieronder volgen een aantal tips om een succesvol ontwikkelingsgesprek te voeren. Het is van belang dat de leidinggevende:
- een positieve grondhouding heeft ten aanzien van ontwikkelen en opleiden;
- inzicht heeft in de manier waarop de organisatie zich ontwikkelt;
- duidelijk aan kan geven wat de organisatie van de medewerker verwacht;
- open staat voor de wensen en ambities van de medewerker;
- de capaciteiten en ambities van de medewerker weet te koppelen aan de mogelijkheden die de organisatie biedt;
- een afweging weet te maken tussen de belangen van de organisatie en de belangen van de medewerker.