Uit het onderzoek uitgevoerd door DirectResearch in opdracht van digitaal uitzendplatform NOWJOBS komt onder meer naar voren dat maar liefst 94% van de respondenten let op een match tussen bijbaan en studie.
Ruim een derde (36%) heeft daarbij een uitgesproken voorkeur voor een bijbaan die aansluit bij de studie; ruim de helft (58%) voor een bijbaan die bijdraagt aan de ontwikkeling van persoonlijke of sociale vaardigheden, zoals werken op evenementen en festivals, of op een afdeling klantenservice of customer support. Bijbanen die niet aan dit profiel voldoen, zoals promotiemedewerker, callcenter medewerker, taxichauffeur of verhuizer, zijn duidelijk minder populair.
Stabiliteit en zekerheid
Volgens Denise Geurtsen, Country Manager Nederland van NOWJOBS komt daar nog bij dat de meeste jongeren zoeken naar werkgevers waar ze zoveel mogelijk én zo lang mogelijk kunnen werken. Uit de Bijbanen Barometer blijkt dat 68% van de ondervraagde jongeren graag langer dan een jaar bij dezelfde werkgever wil werken. En bijna een derde (29%) werkt het liefst twintig uur of meer per week. “Jongeren willen aan het begin van het collegejaar zekerheid hebben over hun bijbaan”, aldus Geurtsen. “Ze zijn op zoek naar stabiliteit in hun drukke studentenleven. Binnen die bijbaan willen ze graag flexibiliteit in dagen en tijden, maar dat neemt niet weg dat ze loyaal zijn aan de bedrijven waarvoor ze werken. Kortom, als bedrijven werken met een vaste poule studenten met een relevante studieachtergrond kunnen die niet alleen tijdens ‘ziek en piek’, maar ook prima meer structureel ingezet worden.”
“Getalenteerde werkstudenten kunnen namelijk veel terugkerende taken overnemen van de vaste teams, die nu vaak volledig overbelast zijn. Een goede werkstudent is ook veel goedkoper dan een dure freelancer, en vraagt – eenmaal ingewerkt – veel minder begeleiding dan een stagiair. Dit is de toekomst van werken.”