Met de voorspelde krapte op de arbeidsmarkt, is een ‘war on talent’ onvermijdelijk. Een aantrekkelijk werkgeversimago speelt daarom een steeds belangrijkere rol en Het Nieuwe Werken lijkt daar, in tegenstelling tot wat veel bedrijven beweren, niet een directe rol in te spelen. Werkgevers halen jong talent niet binnen door de bricks en bytes van Het Nieuwe Werken in te zetten aldus de onderzoekers. Zij geeft namelijk weinig om thuiswerken, een flexibele werkplek of flexibele kantoortijden. Wat zij wel belangrijk vindt, is sfeer binnen het bedrijf, collega’s om direct contact mee te hebben en van te leren, oftewel echte en persoonlijke aandacht.
Learning on the job
Het MKB blijft het meest populair onder studenten en starters. Zij staan niet te trappelen om direct een eigen bedrijf (6%) te beginnen, want ze willen graag ervaring opdoen. Dat doen zij het liefst bij een internationaal of commercieel bedrijf. Zij willen eerst nog leren en ontdekken hoe het werkende leven is, waarbij learning on the job belangrijker wordt gevonden dan een traineeship.